Bezoek aan het project A4 Delft-Schiedam, zandlichaam einde A4
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Vorige week donderdag kon ik - na bijna een halve eeuw discussie - de keuze presenteren voor de A4 Delft-Schiedam.
Vandaag zijn de minister-president en ik bij u op bezoek, op de plek waar het allemaal gaat gebeuren.
Het is goed u te ontmoeten. U als leden van de projectorganisatie die het allemaal mogelijk heeft helpen maken. En daarbij betrek ik ook de medewerkers van Arcadis.
Ik ben ook blij met de aanwezigheid van een aantal van onze belangrijke partners.
Een aantal van hen draagt het project een zeer warm hart toe. Ik noem burgemeester Rodenburg en wethouder Van der Kamp van de gemeente Midden Delfland. En Bert Mooren van VNO-NCW.
Anderen staan er kritisch tegenover. Ik noem mevrouw Verkoelen van de Milieufederatie en wethouder Haan van Schiedam. Ik waardeer het zéér dat u er vandaag bij bent. Dat toont uw bereidheid om in contact te blijven.
Ik hoop dat we – nu de keuze is gemaakt - in nauw overleg kunnen zorgen dat dit project ook echt op de best mogelijke manier uit de startblokken komt. Daar hebben we elkaar voor nodig. Laten we elkaar blijven opzoeken!
We staan hier op het zandlichaam dat er al vanaf begin jaren zeventig ligt.
Een icoon van vertraging heb ik het genoemd.
Een icoon van vooruitgang gaat het worden, als de weg er straks is.
Als projectorganisatie heeft u keihard gewerkt om het mogelijk te maken dat de minister van VROM en ik een goed onderbouwde keuze konden maken.
U heeft in een jaar tijd een stevige Trajectnota MER geproduceerd. Met zo’n twintig onderliggende rapporten over lucht, geluid, ontwerp en inpassing.
Dat is een prestatie van jewelste. Fantastisch werk. Ik wil u daarvoor hartelijk bedanken.
U heeft zeer intensief contact onderhouden met omwonenden en belanghebbenden. Dat is belangrijk voor het draagvlak van dit project.
De keuze die we hebben gemaakt is het beste voor de bereikbaarheid en het leefklimaat in dit gebied.
Samen met de regio gaan we ervoor zorgen dat dit de best ingepaste weg van Nederland gaat worden. Met een landtunnel bij de woonwijken van Vlaardingen en Schiedam. En een verdiepte ligging in Midden-Delfland.
We werken bovendien tegelijkertijd aan versterking van het spoor. Het is èn èn.
Er is nog veel werk te doen. U bent nu al druk bezig met het uitgewerkt ontwerp. Volgend voorjaar willen we het Ontwerp Tracébesluit ter inzage leggen.
Ook hoog op de agenda staat de uitvoeringsovereenkomst tussen rijk en regionale bestuurders. Daarin werken we de gemaakte convenantafspraken over inpassing, natuur, recreatie en landbouw verder uit.
Dit prachtige gebied verdient een goede totaaloplossing. Een oplossing waarin zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid structureel wordt verbeterd.
Na bijna een halve eeuw vertraging kunnen we nu eindelijk doorpakken. Dat doen we met een open oog en oor voor ieder die bij dit gebied betrokken is.
Ook elders brengen we zaken in beweging. De Crisis- en herstelwet van de minister-president helpt daarbij.
Ik wens u heel veel succes in de komende periode. Ik blijf zelf graag nauw betrokken bij de voortgang. Samen gaan we laten zien dat het anders en beter kan in deze regio en in Nederland. Dit project is een boegbeeld. Er wordt scherp op ons gelet. Er staat veel op het spel. Een prachtige uitdaging.
Dank u wel.