Lancering tender voor elektronische voertuigen
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Wat een enthousiasme proef ik hier in de zaal en wat een ambitie! Urgenda bewijst dat duurzaamheid in brede kring leeft. Op deze “nacht van de duurzaamheid” ervaren we dat er bij alle betrokken partijen in Nederland een grote wil bestaat om elektrisch rijden zo snel mogelijk in te voeren.
Elektrisch rijden helpt onze automobiliteit te verduurzamen. Het is een antwoord op het dreigende brandstoftekort. Het is een schone manier om je te verplaatsen. Maar elektrisch rijden is ook ‘fun’. Kijk maar naar de modellen die wij hier hebben staan. Ik heb zelf ervaren dat een rit in een elektrische auto smaakt naar meer.
De noodzaak om elektrisch te gaan rijden en het plezier dat we erin kunnen hebben zijn duidelijk.
Daarom heb ik op 3 juli samen met mijn collega’s uit het kabinet een Plan van Aanpak gepresenteerd waarmee we Nederland tot Proeftuin maken voor elektrische mobiliteit. Eén van de dingen die ik die dag heb aangekondigd, is dat de overheid gaat optreden als launching customer en dat mijn ministerie hierin het voortouw neemt.
Toen – op 3 juli – wist ik dat ons plan aansloot bij de wens van consumenten. Zij staan regelmatig bij dealers op de stoep met de vraag of zij al een elektrische auto kunnen kopen. Ik wist dat bedrijven ook de wens hebben om op grote schaal elektrische voertuigen in te kopen.
Om de boot van deze tender niet te missen. Dat het bedrijfsleven nu al de eerste stap op weg naar een grote order zou zetten. TNT en Eneco zijn er razendsnel bij. Peter Bakker en Jeroen de Haas zijn met hun bedrijven absolute koplopers.
Peter en Jeroen, natuurlijk wil ik meedoen met bedrijven die gaan voor een elektrisch wagenpark. Vandaar dat ik vandaag graag aankondig dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat binnen boord is. Ik doe mee voor enkele honderden auto’s. Hiermee willen wij bedrijven prikkelen zodat zij op grotere schaal gaan produceren en hun elektrische auto's in Nederland afzetten, niet elders.
Want elektrische auto’s kunnen niet rijden op elektriciteit alleen. Iets anders dat zij nodig hebben, is vertrouwen. Vertrouwen in toekomstige ontwikkelingen die er zeker gaan komen.
Het vertrouwen waarmee wij investeren in de aankoop van voertuigen die nu nog niet te koop zijn.
Het vertrouwen waarmee netbeheerders en energiebedrijven die investeren in een netwerk van oplaadpunten. Ook al rijden er de komende tijd nauwelijks elektrische auto’s rond die deze punten gebruiken. Zelf laat ik Rijkswaterstaat en Prorail onderzoeken of zij oplaadpunten op parkeerplaatsen langs snelwegen en bij NS-stations kunnen plaatsen.
Ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat dit vertrouwen in goede aarde valt. Ik kan u vandaag bekendmaken dat ik deze en volgende week twee subsidieregelingen uitschrijf. Want de markt moet het uiteindelijk doen, wij kunnen de invoering van de elektrische auto alleen ondersteunen.
Deze week stel ik 1,8 miljoen euro beschikbaar voor ‘De auto van de toekomst’. We dagen bedrijven uit om nieuwe systemen te ontwikkelen. Systemen die het gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen, zoals elektriciteit. Systemen die zuiniger omgaan met bestaande energiebronnen. Op dit vlak valt veel winst te behalen: we benutten nu slechts 15 procent van de energie uit onze brandstof. De rest gaat verloren.
Volgende week gaat de subsidieregeling voor de ‘Proeftuin elektrisch rijden’ van start, een regeling van 10 miljoen euro. Dit geld wordt gebruikt voor het stimuleren van proef- en demonstratieprojecten met elektrische auto’s.
Met de subsidieregeling stuwen we de leercurve voor elektrisch rijden versneld omhoog. We halen het elektrisch rijden uit de laboratoria en brengen het op de weg. Hiermee doen we praktijkervaring op waarmee wij veel vragen kunnen beantwoorden:
· Hoe goed doet de batterij het bij winterse kou of zomerse hitte?
· Worden oplaadpunten met rust gelaten door vandalen en illegale tappers?
· Hoe kunnen we de onwennige stilte van de elektrische auto doorbreken? Bouwen we er een pieptoon in of het geluid van een lelijke Eend of een Rover?
Het zijn allemaal zaken die we in de praktijk moeten meemaken. Met deze regeling nodigen we samenwerkingsverbanden van producenten, gebruikers en stroomleveranciers uit om grootschalige praktijktesten te doen. Door elektrische auto's intensief voor dagelijks gebruik in te zetten, kunnen we testen, leren en bewijzen.
Beste mensen,
De weg van het elektrisch rijden is nog niet geplaveid. We zullen hobbels tegenkomen en misschien dat we wat extra bochten moeten nemen. Maar we zijn één van de eersten die deze weg inslaan en we hebben daarmee een voorsprong.
Vandaag vieren we dat we een belangrijke stap van ‘wil’ naar ‘werkelijkheid’ zetten. Dit danken we aan een breed gedragen besef dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Maar we danken het vooral aan een aantal mensen op cruciale posities. Zij slaan de handen ineen en brengen we de industrie in beweging. Dit doen we natuurlijk alleen als die auto’s honderd procent veilig zijn.
Met deze tender garanderen we autofabrikanten dat wij de wagens afnemen. Zo stimuleren we hen om de productie op gang te brengen.
Onze tender is meer dan een gewone order. Het is een teken van vertrouwen, een belangrijke stimulans voor autobedrijven om door te gaan op de ingeslagen weg. Een stimulans om technologie te vervolmaken en om de actieradius van de elektrische auto te vergroten.
We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van onze mobiliteit. Elektrisch rijden begint in Nederland en het gaat de wereld veroveren.