Ontvangst Kennis- en Innovatie Agenda Luchtvaart
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Meneer Kraaijeveld, vertegenwoordigers van de Nederlandse luchtvaart, dames en heren,
Ik ben bijzonder blij met deze Kennis- en Innovatie Agenda Luchtvaart. Het is een prachtig product. Om drie redenen.
Een goede analyse
In de eerste plaats omdat de analyse die u maakt, staat als een huis. Inderdaad: we hebben een sterke reputatie als luchtvaartnatie. We spelen mee in de eredivisie. Ook ná Fokker beschikt Nederland over genoeg kennis, ervaring en ondernemingslust om een topteam in het veld te brengen. Dat maakt u met zijn allen waar. Met superspelers als NLR, TNO, TU Delft, Stork, NACO en vele anderen.
Ik heb zojuist weer een aantal inspirerende voorbeelden gezien, tijdens het korte werkbezoek aan NLR. Onze materiaalkennis bijvoorbeeld, is echt van wereldklasse. Daarmee zijn we aangesloten op Europa’s meest prestigieuze vliegtuigprogramma, de A 350 van Airbus.
Ook ons verbindingennetwerk is bijzonder. Als je kijkt naar het aantal bestemmingen dat wekelijks vanaf Schiphol kan worden bereikt (231), dan kan Amsterdam zich meten met Parijs en Londen. En dat met onze kleine thuismarkt! Transferpassagiers maken de helft van dat aantal directe verbindingen mogelijk. Daar profiteren we allemaal van mee.
We beseffen niet altijd hoe waardevol dat is: de wereld binnen handbereik, dankzij ons uitgebreide netwerk.
Ook de beslissing van Skyteam – de grootste luchtvaartalliantie ter wereld - om het hoofdkantoor op Schiphol te vestigen, hangt samen met de kracht van ons verbindingennetwerk. Wat voor Skyteam geldt, geldt voor heel veel internationale bedrijven.
Daarom is het verder ontwikkelen van de netwerkkwaliteit, in combinatie met een concurrerende en duurzame luchtvaart, ook de essentie van de Luchtvaartnota. Die zaken zijn wezenlijk voor een internationaal georiënteerd land als het onze. Een sterke luchtvaart is een belangrijke ‘life line’ van Nederland.
Uw analyse deugt dus. Oók in de lastige opgaven die u schetst. Want continuering van ons succes, is niet vanzelfsprekend.
We leven in een tijd van voortschrijdende liberalisering en concurrentie. De tijd dat we een voordeel hadden dankzij het OpenSkies-verdrag met de VS, is voorbij. De internationale wedloop van bedrijven en kennisinstellingen wordt steeds feller. U kunt daar allemaal over meepraten. En daar komt dan de economische crisis nog bij. Weliswaar heeft iedereen in de wereld daar mee te maken, maar dit is wel bij uitstek een tijd waarin de bokken van de schapen worden gescheiden. The stakes are high.
Samen mouwen opstropen
Er is dus werk aan de winkel. De tweede reden dat ik enthousiast ben over deze agenda, is dat u de mouwen opstroopt. Niet ‘ieder voor zich’. Maar samen. Als gehele sector. Luchtvaartbedrijven, toeleveranciers, onderhoudsbedrijven, kennisinstellingen, het innovatieve MKB, de militaire luchtvaart. Die bundeling van krachten is uniek. Arie Kraaijeveld heeft zijn reputatie als bruggenbouwer meer dan waar gemaakt.
Ik denk dat dit een van de onderscheidende kenmerken van Nederland is. We kunnen soms lang praten over dingen. We kunnen met elkaar van mening verschillen en opkomen voor ons eigen belang. Maar als het er echt op aan komt, dan stáán we er ook samen. Dan laten we de schakels in elkaar grijpen. Dan ontstaat er één geheel dat sterker is dan de som der delen.
Uw boodschap is helder. Wie de toekomst wil veroveren, zal moeten uitblinken in prestaties, efficiency en duurzaamheid. Dat komt tot uiting in uw vier actielijnen. Daarin staan excellentie en synergie centraal.
Synergie die wat mij betreft verder reikt dan de luchtvaartsector. Het gaat ook om de verbindingen met de samenleving.
Om een recent fysiek voorbeeld te noemen: gisteren mocht ik de HSL-Zuid openen. Per trein van Rotterdam CS naar Schiphol in 26 minuten!
‘U heeft er een luchthaven bij’, zei ik tegen burgemeester Aboutaleb. Ook dàt is vernieuwing.
Focus voor de toekomst
Een goede analyse.
Een prima bundeling van krachten.
Dat zijn twee redenen om blij te zijn met deze agenda.
De derde reden is dat we nu beschikken over een document waarmee we voor een langere periode focus kunnen brengen in onze innovatie-inspanningen. En met ‘we’, bedoel ik bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen.
Uw positie gaat mij zeer aan het hart. Het dichtbevolkte Nederland met zijn open economie heeft een sterke en duurzame luchtvaartsector broodnodig. Dat is de drijvende gedachte achter mijn Luchtvaartnota en dat is de reden dat ik u om deze innovatieagenda heb gevraagd. Terecht spreekt u nu ook de overheid aan.
Je kunt een euro maar één keer uitgeven. Om het beste resultaat te krijgen, moeten we dus zo strategisch en scherp mogelijk opereren.
Samen met mijn collega’s (van VROM, EZ en Defensie) ga ik kijken hoe we bestaande budgetten beter kunnen richten en effectiever kunnen inzetten. Daar is wellicht winst te behalen. Daarnaast zullen we bezien in hoeverre het mogelijk is een extra impuls te geven aan de uitvoering van uw agenda.
U begrijpt dat onze financiële armslag in deze tijd beperkt is. Maar ik heb uw oproep goed gehoord en ik beloof u samen met mijn collega’s alle mogelijkheden te onderzoeken.
Beste Arie, veel dank voor dit prachtige staaltje werk. Het straalt stevigheid, ambitie en urgentie uit.
U heeft daar allemaal een onmisbare bijdrage aan geleverd. Veel dank daarvoor. We gaan ermee aan de slag.