Eerste treinen rijden over HSL-Zuid
Commentaarstem: Zondag 6 september was de officiele opening van de supersnelle treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaf hiervoor samen met de burgemeesters van Rotterdam, Amsterdam en Haarlemmermeer het startsein.
Beelden van de HSL-trein die op Amsterdam Centraal Station binnenrijdt.
Burgemeesters en minister Eurlings: Een, twee, go. De burgemeesters en minister Eurlings geven het officiële startsein voor de HSL.
Minister Eurlings: Deze trein is voor het binnenland nu al heel fantastisch, want niet alleen rijdt die 160 kilometer per uur, maar hij heeft ook een veel kortere reisroute, een nieuw spoor, tussen Amsterdam en Rotterdam. Wat betekent dat? Als je bijvoorbeeld van Rotterdam met de auto naar Schiphol reist, doe je er zelfs zonder file, en dat komt helaas niet vaak voor, 60% langer over dan dat je de trein neemt. Met de trein ben je in 26 minuten van hier op het perron van Schiphol. Daarmee is Schiphol eigenlijk ook een beetje een luchthaven van Rotterdam. Dit is echt fantastisch en ik denk daarom dat deze trein op comfort en op snelheid gewoon een geweldige concurrent wordt van de auto.
Beelden van de trein die vertrekt, met de minister, burgemeesters en pers aan boord.
Commentaarstem: Tijdens het proefrijden zijn veel klachten over het geluid van de HSL-Zuid binnengekomen. Minister Eurlings heeft daarom besloten om direct na de opening van de HSL-Zuid te laten controleren of de treinen niet meer herrie maken dan wettelijk is toegestaan.
Minister Eurlings: Iedere berekening, jarenlang, heeft laten zien dat we die lijn goed hebben ingepast en dat de mensen minder geluid zullen hebben dan wettelijk mag, behoorlijk minder. We gaan het nu meten, want ik wil het nu ook gewoon in de praktijk zien, of beter gezegd horen. Dus we gaan vanaf de volgende week met microfoons langs de baan testen. Als nu blijkt dat de berekeningen juist waren en dat de mensen niet meer geluid horen dan u en ik die langs een ander stuk rails in Nederland wonen of langs een autosnelweg wonen dan is het een heel ander verhaal als dat zou blijken dat er wel degelijk toch teveel geluid is. In het laatste geval zullen we extra maatregelen moeten nemen.
Interviewer: Wat vond u van de reis?
Minister Eurlings: Hij was zo snel voorbij, want ik moest nog verschillende interviews geven maar toen zagen we Rotterdam al liggen. En dat is eigenlijk ook het mooie: je zit lekker al op tempo met 160 kilometer en dat wordt straks nog sneller met 300, maar zelfs met 160, je duikt een tunnel in van 7 kilometer, je bent in gesprek en ineens denk je verhip ik ben alweer uit de tunnel. Het gaat dus echt heel snel en dat is eigenlijk ook het mooie van dit product.
Commentaarstem: De tweede fase gaat in als de hogesnelheidstreinen zijn aangepast aan het veiligheidssysteem. Dit zal medio december van dit jaar het geval zijn. Dan gaan de hogesnelheidstreinen vanaf Rotterdam met 300 kilometer per uur de grens over naar Brussel en Parijs en is Nederland aangesloten op het Europese hogesnelheidsnetwerk.