Antwoorden op kamervragen van Leijten over Stichting Homecare

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

MEVA-K-U-2935670

7 september 2009
Betreft Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over Stichting Homecare (2009Z10159).

Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker


Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over Stichting Homecare.
(2009Z10159)

Vraag 1

Wat is uw oordeel over inzet van Pools personeel door het zorgbedrijf Homecare? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 1

De website van de Stichting Homecare maakt duidelijk dat die een onderdeel is van APN Uitzendburo BV (Arbeids Pool Nederland). Dat uitzendbureau is volgens eigen zeggen gespecialiseerd in het uitzenden van hoofdzakelijk Pools personeel, maar ook personeel uit andere EU-landen.
Uit de website wordt tevens duidelijk dat deze stichting geen zorginstelling is. Ze is dan ook niet toegelaten op grond van de WTZi. Ze biedt met name ‘gezel-schapshulp’ aan, een fenomeen dat we niet kennen in onze verzekerde zorg.
Het is kennelijk een ondernemer die denkt een gat in de markt te hebben ontdekt. Door zijn ondernemersinitiatief in de vorm van een stichting te gieten, gevoegd bij het gebruik van populaire termen als ‘zorg’, denkt hij kennelijk omzet te kunnen genereren.

Vraag 2

Bent u het met Homecare eens dat taal geen probleem is?

Vraag 3

Bent u van oordeel dat een glimlach de kwaliteit van zorg garandeert? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 4

Erkent u dat mensen die zelf niet kunnen spreken zeker ook gediend zijn bij het begrijpen van hun zorgverlener? Zo ja, bent u van mening dat dit in het Pools goed gaat? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5

Op welke wijze kan een gezelschapshulp goed inschatten wat er nodig is bij kwetsbare mensen thuis?

Vraag 6

Bent u van mening dat een Poolse ‘gezelschapshulp’ op een degelijke wijze andere zorg kan inschakelen wanneer dat mogelijk is? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 2 t/m 6

Gezelschapshulp is geen fenomeen dat tot het zorgpakket uit hoofde van AWBZ of Wmo behoort. Daardoor kan trouwens ook geen pgb aan de orde zijn, omdat er geen indicatie bestaat voor ‘gezelschapshulp’.
Het is dus gewoon een product uit de marktsector dat bij particulieren die het kunnen betalen aan de man gebracht moet worden en waarvoor maar moet blij-ken of het te verkopen valt. Ik voel mij niet geroepen om de reclames van parti-culiere ondernemers, zeker die over niet-zorgproducten, te beoordelen. Dat is in dit geval eerder een taak voor de Consumentenautoriteit dan wel de Reclame Code Commissie.

Vraag 7

Wat is uw oordeel over het feit dat loonbelasting en sociale bijdragen worden betaald in Polen. Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 7

Omdat de gezelschapshulpen blijkbaar in dienst zijn van een Poolse werkgever, die ze naar een werkplek in Nederland detacheert, daarbij geholpen door de Stich-ting Homecare, lijkt dit conform de geldende regels.

Vraag 8

Heeft Stichting Homecare een WTZi-erkenning (Wet Toelating Zorginstelling)? Zo ja, bent u bereid die in te trekken? Zo nee, op welke basis ontvangt Stichting Homecare middelen?

Antwoord 8

Nee, de stichting is niet toegelaten, zie mijn antwoord op vraag 1.
De stichting ontvangt middelen uit de verkoop aan particulieren van haar product gezelschapshulp.

Vraag 9

Bent u bereid Homecare te verbieden zorg te verlenen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 9

Zie mijn antwoord op de eerdere vragen. Homecare levert met de gezelschapshulp geen collectief gefinancierde zorg. Voorzover er op de website van Homecare sprake is van dekking van kosten met behulp van een pgb, moet worden bedacht dat een pgb met ‘hulp in de huishouding’ als indicatie niet snel kostendekkend kan zijn voor de gezelschapshulp. Particulieren die via Homecare hulp inkopen, zullen dus voornamelijk op eigen middelen zijn aangewezen.
Wanneer een particulier een indicatie heeft voor zorg uit hoofde van AWBZ of Wmo en die particulier kiest er vervolgens voor om dat zelf te regelen via een pgb, dan is die budgethouder ook zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de omvang van de zorg die hij inkoopt. In dit verband wijs ik op mijn plannen om budgethouders meer inzicht te verschaffen bij hun inkoop door het ontwikkelen van keurmerken.