Opening HSL-Zuid
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
We hoeven er geen doekjes om te winden. Het is bij de HSL niet allemaal zo gelopen als gepland. Het is anders gegaan en het is trager gegaan. Daar kan je lang bij stilstaan. Dat kan je allemaal nog een keer uit de doeken doen.
Maar gaat het daarom? Wat mij betreft niet. Ik denk aan de reiziger. De reiziger, die morgen op Amsterdam CS in de trein over de HSL stapt, om 43 minuten later op Rotterdam CS uit te stappen. 20 minuten sneller dan de snelste reguliere trein. Rotterdam-Schiphol gaat in 26 minuten. Dat is bijna twee keer sneller dan over het normale spoor. Én de trein over de HSL rijdt de auto eruit op dat traject, de trein gaat bijna 63 procent sneller!
Kíjk, dat is wat mij betreft pas een interessant onderwerp.
Het is echt niet vanzelfsprekend dat er vandaag over de HSL-Zuid wordt gereden. Daar hebben we keihard voor moeten werken. De samenwerking lag een paar jaar terug op zijn gat. Maar het is ons samen gelukt om de HSL vlot te trekken. Het gedoe rondom ERTMS was in essentie een Europees probleem. Toch waren we binnen Nederland vastgelopen in een juridische loopgravenoorlog. Terwijl een complex dossier als de HSL juist met lef moet worden opgepakt. Het land moet vooruit!
Nu, lef hebben we met elkaar wel getoond. Vervoerder HSA, bouwer Infraspeed, beheerder ProRail en ik hebben gezegd ‘de juristen zoeken het maar uit met elkaar, maar wíj gaan die treinen laten rijden’. Een open houding, oog voor elkaars belangen, het heeft wonderen gedaan. We konden niet terugvallen op de kennis en ervaring elders in Europa. Wij zijn immers de eerste in Europa met een hogesnelheidslijn die de grens overgaat. Alleen door het belang van de reiziger voorop te stellen, voorkwamen we dat iederéén een verliezer werd. En het resultaat mag er zijn…
Want vandaag gaat de eerste fase van de ingebruikname van de HSL van start. Tijdens de eerste fase rijden de treinen nog niet op volle snelheid, maar 160 kilometer per uur. Toch al 20 kilometer per uur meer dan de treinen over het reguliere net. En met dit nieuwe spoor hebben we een rechte verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit levert dit de 20 minuten tijdswinst op.
Tijdens het proefrijden zijn er veel klachten over geluid binnen gekomen. Ik kan me voorstellen dat de overgang van géén trein naar een vaste treindienst een grote overgang is. In principe maakt de HSL niet teveel geluid, maar daar wil ik echt helemaal zeker van zijn. Daarom laat ik direct vanaf het begin controleren of de treinen niet meer geluid maken dan wettelijk toegestaan. Vanaf morgen zijn er nieuwe metingen. Over ongeveer een maand kunnen de resultaten verwacht worden.
De tweede fase begint als de Thalystreinen zijn aangepast aan het veiligheidssysteem, medio december van dit jaar. Dan gaan de Thalystreinen vanaf Rotterdam 300 kilometer per uur rijden, de grens over naar Brussel en Parijs. Dan is Nederland volledig aangesloten op het Europese hogesnelheidsnetwerk. Amsterdam ligt dan op een uur en drie kwartier van Brussel en op drie uur en achttien minuten van Parijs.
Stap drie is als de Italiaanse treinen van AnsaldoBreda, de V250’s, klaar zijn. Hopelijk in de loop van volgend jaar. Dan kan de het aantal treinen naar Brussel omhoog en kan vervoerder HSA starten met de dienst Amsterdam – Breda en de dienst Den Haag via Breda naar Antwerpen en Brussel.
Wat betekent de HSL nu voor Nederland?
Laat ik daar Amsterdam en Rotterdam als voorbeeld voor nemen.
Het is nog een beetje vroeg om over een dubbelstad na te denken, maar 010 en 020 groeien naar elkaar toe…
Voor Rotterdam betekent de HSL dat u [Aboutaleb] er de facto een tweede vliegveld bijkrijgt. Schiphol ligt op 25 minuten afstand. Dat maakt toerisme en internationaal zakenverkeer steeds beter mogelijk.
Ook Amsterdam wordt nog aantrekkelijker voor toeristen en zakenmensen. De HSL geeft ook echt toegevoegde waarde aan de Zuid-As. Bereikbaarheid en uitstraling tellen zwaar mee, als bedrijven een vestigingsplaats zoeken. Met een internationaal hoogwaardig station, heb je dat. Met de HSL-Zuid verbeteren we dus de concurrentiepositie van onze Randstad en luchthaven Schiphol, in Europees verband.
Beste mensen,
En vergeet niet, de HSL-verbinding Amsterdam-Rotterdam is pas de eerste stap. Het wordt alleen maar beter. Dat is geen gelopen race, we moeten ons samen blijven inzetten. Zodat de treinen snel de baan opgaan en de reiziger sneller dan ooit op zijn bestemming brengen.
Ik blijf me daar volledig voor inzetten, en stap zo gráág in de trein om het allemaal eens zelf te ervaren!