Wajongers laten zich zien
Op donderdag 3 september start het ministerie van SZW een voorlichtingscampagne over jongeren met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking. De actie moet bedrijven en burgers bewust maken dat jonggehandicapten veel meer kunnen dan vaak wordt gedacht. Onderdeel van de campagne is de productie van een tv-spot die Wajongers zelf maken en waarin ze hun kwaliteiten voor de arbeidsmarkt laten zien. “Er bestaan nog veel vooroordelen over deze jongeren”, meent minster Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “Het moet voor iedereen vanzelfsprekend worden om te kijken wat deze jongeren wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen.”
Schoolgaande jonggehandicapten worden vanaf september via hun begeleiders en docenten uitgenodigd om zich aan te melden voor het maken van de tv-spot. Uit alle inschrijvingen wordt een groep van ongeveer 20 jongeren geselecteerd naar talenten die nodig zijn om met elkaar een tv-spot te maken. Tijdens workshops leren de jongeren wat het inhoudt om een spot te maken, bedenken ze zelf het idee en treffen ze voorbereidingen voor de uiteindelijke draaidag. Alle vorderingen worden ook vastgelegd in een documentaire over het maken van de tv-spot die samen met de uiteindelijke spot tijdens een landelijke première op 16 november wordt gepresenteerd.
De campagne ondersteunt de nieuwe wetgeving die als de Eerste Kamer instemt met de nieuwe Werkregeling Wajongers per 1 januari 2010 ingaat. Kern daarvan is dat in de ondersteuning en begeleiding de mogelijkheden om te werken, mede op verzoek van Wajongers, centraler komen te staan dan nu het geval is. Nu wordt de Wajong vooral gezien als louter een uitkering in de sociale zekerheid en worden de kwaliteiten van Wajongers onvoldoende benut.
Op de website www.ikkan.nl/wajong-wsw staat meer informatie over het project en de beoogde wetswijziging Wajong.