Start LED campagne 24 augustus 2009
Eerst speel ik even voor Astrid Joosten en stel ik een 2 voor 12 vraag: wie van u weet wie de gloeilamp heeft uitgevonden in 1910? Het is William Coolidge. Maar weet u ook wie de eerste versie van Led lamp heeft uitgevonden? Dat zijn beduidend minder handen. Het was Nick Holonyak die in 1962 als eerste een praktische rode Led heeft ontwikkeld!
Ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren dat aantal handen zal toenemen met het bekender worden van Led lamp.
Het heeft dus even geduurd, maar na de evolutie van de Led zijn we nu klaar voor een huiskamerrevolutie. Een lamp die 50 keer langer meegaat dan een gloeilamp, geen hitte produceert en in vergelijking met het oude peertje 90 procent zuiniger is. Dat moet toch lukken.
Waar ik een jaar geleden nog voor opschudding zorgde en de uitfasering van gloeilampen aan de orde stelde, kunnen we nu terugkijken op een jaar waarin grote vorderingen op dat gebied zijn gemaakt. Brussel heeft het licht gezien! Afgelopen december is besloten tot een volledige uitfasering van de gloeilamp in drie jaar. En alle matte lampen verdwijnen in september.
Betekent dat dus dat we gloeilampen moeten gaan hamsteren? Dat is dus absoluut niet nodig. Als de eerste gloeilampen verdwijnen, is een nieuwe lamp voor handen: de led-lamp. Om deze lamp op grote schaal in Nederland te introduceren, hebben het Wereld Natuur Fonds en de Nationale Postcode Loterij de handen ineen geslagen voor deze campagne.
De campagne wil Nederlanders vertrouwd maken met de nieuwe generatie duurzame verlichting. De led-lamp zal dit najaar aan miljoenen mensen worden uitgedeeld.
Natuurlijk is er kritiek, en dat mag ook. Bijvoorbeeld het verhaal dat het allemaal niets uithaalt. Ik zeg: laat u niet van de wijs brengen. Wereldwijd gebruik van Led bespaart minimaal 10 procent aan elektriciteit. Hoezo druppel op spreekwoordelijke gloeiende plaat! Dit is absoluut geen klein bier, maar een mega-besparing!
De noodzaak ons energieverbruik drastisch te minderen is een enorme opgave. Het gaat om gedragsverandering. Onderzoek 'Led: lamp van de toekomst?' van Intomart GfK geef in dit geval een duidelijk signaal. Een belangrijke uitkomst is dat de Led lamp en dan vooral de voordelen van deze lamp onbekend zijn bij het grote publiek. Kortom, onbekend maakt onbemind. Gloeilamp daarom nog steeds het meest populair. Het uitdelen van gratis Led lampen voorziet dus in een belangrijke behoefte. Daarnaast vind ik het bemoedigend dat de afgelopen jaren een meerderheid van de mensen energiebesparende maatregelen heeft genomen in hun woning, vooral door zuiniger verlichting in te draaien.
Tot slot. Wij gaan energie, geld én het milieu besparen door iets te doen wat iedereen kan: het ene lampje door een ander vervangen. Met dit eenvoudige gebaar zorgen we dat de wereld minder vervuilt, Nederland minder energie verbruikt en u meer geld bespaart;
Kortom, dames en heren, verlicht de toekomst, wat led je...?