Lancering campagne 'Blijf uit de dode hoek'
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
De verdwijntrucs van Hans Klok lopen altijd goed af. Maar als je verdwijnt in de dode hoek van een vrachtwagen, loopt het niet altijd goed af.
Als minister van Verkeer wil ik dat mensen vlot bewegen en veilig thuiskomen. We slagen er met zijn allen in het aantal verkeersslachtoffers jaar op jaar terug te dringen (tot 750 vorig jaar). Samen kunnen we die trend voortzetten. Maar dat vraagt van ons allemaal continu grote alertheid.
Een groot gevaar is nog altijd de dode hoek van vrachtwagens. Een vrachtwagenchauffeur die rechts afslaat, ziet rechtdoorgaande fietsers en bromfietsers naast hem soms niet. Dat leidt tot gevaarlijke situatie op kruisingen en rotondes.
Jaarlijks vallen er gemiddeld 17 slachtoffers, van wie 12 fietsers. En ook nog circa 60 gewonden die in het ziekenhuis terechtkomen.
Dit soort ongelukken is altijd bijzonder traumatisch. Voor de familie van het slachtoffer in de eerste plaats. Maar óók voor de vrachtwagenchauffeur, die het slachtoffer niet heeft gezien. U kunt zich voorstellen wat een intense emoties dat bij een chauffeur teweegbrengt. Chauffeurs gaan daar vaak jaren onder gebukt.
De afgelopen jaren was het jongste dode hoek-slachtoffer 4 jaar en het oudste 83 jaar.
Het gevaar zit in de dode hoek. Voor ons allemaal, jong en oud.
Het aantal slachtoffers daalt gelukkig de laatste jaren. Die trend willen we voortzetten. Daarom deze nieuwe campagne, met speciale aandacht voor fietsers. Als onderdeel van onze totale inspanningen om de gevaren van de dode hoek te verkleinen. Want er gebeurt meer:
· In 2003 werd de dodehoekspiegel verplicht voor Nederlandse vrachtwagens. Daarmee liepen we voorop in de EU.
· Ik ga nu onderzoeken of sensoren kunnen helpen fietsers en bromfietsers beter ‘zichtbaar’ te maken.
· Verder kijk ik samen met rijopleiders en de brancheorganisaties of er in de rijopleidingen genoeg aandacht is voor het voorkomen van dodehoekongevallen.
· En ik ga per 1 januari 2010 toestaan dat vrachtwagenchauffeurs hun zijlichtmarkering gebruiken als ze afslaan. Die knipperlichten maken het voor fietsers duidelijker dat een vrachtwagen rechtsaf wil.
Techniek, goede opleidingen, een goede markering. Ze zijn van groot belang. Maar zonder voortdurende alertheid van ons allemaal, hebben ze onvoldoende effect.
Rij veilig en blijf uit de dode hoek. Deze campagne versterkt dat bewustzijn. Op tv, radio en internet. Èn op de weg, met stickers op vrachtauto’s.
Het vermijden van de gevaren van de dode hoek is een zaak van ons allemaal. Chauffeurs, fietsers, bromfietsers en andere weggebruikers.
Daarom ben ik blij met de medewerking van de Fietsersbond en de brancheorganisaties van transporteurs. Ook zij dragen deze campagne. We doen dit samen.
Samen vlot en veilig van deur tot deur. Daar gaan we voor.
Bijzonder is natuurlijk ook de medewerking van Hans Klok, de wereldberoemde illusionist. Ook zijn boodschap is: verdwijn niet in de dode hoek. Dat laat de spot op krachtige wijze zien. Geweldig dat Hans er ook ‘live’ bij is.