Reactie plv. directeur-generaal Internationale Samenwerking op artikel van Marcia Luyten in NRC
Het artikel van Marcia Luyten van afgelopen zaterdag staat bol van suggestieve voorbeelden en feitelijke onjuistheden. Laat ik er één uitpakken: gratis onderwijs is slecht voor Oeganda. Maar de bewijsvoering voor deze bewering ontbreekt.
Het IOB (Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie) heeft in 2008 een uitgebreide evaluatie gedaan naar de onderwijssector in Oeganda. En de feiten hieruit tonen het ongelijk van mevrouw Luyten.
Op dit moment gaan in Uganda drie maal zo veel leerlingen naar school als in 1996 het geval was. Door de bouw van scholen en klaslokalen daalde de gemiddelde klassengrootte van 108 leerlingen in 2000 tot 72 leerlingen in 2007.
Er gaan nu veel meer kinderen uit de armste en achtergebleven regio’s naar school. Het onderwijsniveau van de bevolking stijgt en het analfabetisme, vooral onder vrouwen, neemt af.
Maar we zijn er nog niet, daarin deel ik de mening van de auteur. Voortijdige uitval van leerlingen en de afwezigheid van docenten zijn grote problemen. Vanwege de zorgen over de kwaliteit van het bestuur heeft Nederland in 2007 de begrotingssteun aan Oeganda vervangen door steun aan twee sectoren, onderwijs en justitie. De hoogte van de steun aan onderwijs is afhankelijk gemaakt van concrete resultaten. Hoe meer kinderen hun school afmaken, hoe hoger de steun aan de onderwijssector.
De discussie over nut en noodzaak van ontwikkelingssamenwerking verdient serieuze aandacht. Maar deze dient wel gevoerd te worden op basis van feiten en cijfers.