Nederlandse mobiele games doen het goed wereldwijd
Dutch Run, zo heet het spel dat vorig jaar de Netherlands-Japan Game Jam 2008 won. Deze mobiele game, die speciaal voor de iPhone is ontwikkeld, werd vorige week officieel gelanceerd tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Het spel is inmiddels gratis te downloaden.
Nederlandse digitale games winnen aan terrein op de internationale markt. 'Dutch creative design is een belangrijk exportproduct. En deze onderscheiding bewijst dat ook op digitaal vlak Nederland niet onderdoet voor leidende landen als Japan en de Verenigde Staten', aldus minister Verhagen (Buitenlandse Zaken).
De Netherlands-Japan Game Jam, een wedstrijd voor mobiele games, werd in april 2008 gehouden op initiatief van de Nederlandse ambassade in Tokio en de ministeries van Buitenlandse en Economische zaken in Den Haag en georganiseerd door de NLGD en Dutch Game Garden. Aanleiding hiervoor was de viering van 400 jaar handelsbetrekkingen (2008) en 150 jaar diplomatie (2009) tussen Nederland en Japan.
“Een goede mobiele game ontwikkelen om Holland te promoten op de Japanse markt”, zo luidde de opdracht van de wedstrijd. Een uitdaging, want mobiele games zijn enorm populair in Japan, dat zelf koploper is van deze branche. Bij Dutch Run gaat het erom zoveel mogelijk koeien te
redden, door ze zo aan te sturen dat ze niet in de sloot vallen. Een oer-hollands tafereel dat door een internationale jury van game experts als 'zeer verslavend' werd bestempeld.
Achter de winnende game zitten de Nederlandse bedrijven Khaeon en Elements Interactive. Zij ontwikkelden een spel 'waarin de Nederlandse cultuur, karakter en watermanagement op een inspirerende en intuïtieve manier gecombineerd worden', zo verklaarde een Japans jurylid.
Via onderstaande link is Dutch Run gratis te downloaden in de Apple store.