Timmermans discussieert met scholieren over Europa
Onder luid applaus werd staatssecretaris Timmermans donderdag door de leerlingen van scholengemeenschap Mencia de Mendoza in Breda ontvangen voor een gastles over Europa. Timmermans gaf de gastles in het kader van de nationale week van het onderwijs.
De leerlingen konden aan de hand van gele en rode kaarten hun stem uitbrengen over een aantal stellingen waarna een levendige discussie op gang kwam. Timmermans discussieerde met de leerlingen over actuele Europese onderwerpen, zoals Europese uitwisselingsprogramma’s, bevoegdheidsverdeling tussen Europa en Nederland, het referendum en de uitbreiding van de EU.
Bij de laatste stelling kwam de vraag aan de orde of de uitbreiding niet te snel is gegaan. De staatssecretaris vindt van niet: “Soms dient zich een kans aan en die moet je grijpen. De uitbreiding is in alle opzichten een succes geweest: democratisch voor de burgers van de nieuwe lidstaten, economisch voor Nederland en politiek gezien voor de EU als geheel.”
In dit verband kwam ook de toetreding van Turkije aan de orde. De staatssecretaris stelde dat Europa zich open moet opstellen tegenover Turkije: “Er is niks mis mee als Turkije zich aan Europese regels wil conformeren”, stelde Timmermans, “maar het land komt pas bij de EU als aan alle criteria is voldaan. Daar is nu nog geen sprake van.”
Onderwerp van discussie was ook de vraag of Nederland niet verloren gaat in een steeds grotere EU. Timmermans vindt de angst voor identiteitsverlies vooral een kwestie van onzekerheid: “Ik begrijp die angst, maar het is niet terecht”, stelde Timmermans. “Europa versterkt juist de regionale autonomie en identiteit, in plaats van deze te verzwakken.”
Tenslotte ging de discussie over op het nieuwe Europese Verdrag. Op de vraag of er opnieuw een referendum moet komen, waren de leerlingen verdeeld. Uiteindelijk stemde een meerderheid vóór een referendum. Over de vraag “ben je voor of tegen Europa” waren de leerlingen het wèl unaniem eens: alle gele bordjes gingen omhoog vóór Europa.