Snelle groeiers zijn internationaal actief

Snelgroeiende bedrijven uit Nederland zijn internationaal erg actief. Bijna zeventig procent van de ondervraagde bedrijven ontplooit activiteiten op buitenlandse markten. Meer dan de helft van de bedrijven exporteert en de helft hiervan exporteert naar meer dan tien landen. Twaalf procent is niet actief op buitenlandse markten, maar doet wel rechtstreeks zaken met buitenlandse leveranciers.



Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau EIM in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en de Stichting Management Studies. Het onderzoek is uitgevoerd nadat uit eerdere enquêtes bleek dat Nederland binnen Europa het grootste aandeel startende ondernemers heeft dat niet exporteert. Voor Economische Zaken was dat aanleiding te onderzoeken hoe snel groeiende bedrijven zich opstellen ten aanzien van internationaal ondernemen.

Uit de resultaten komt naar voren dat veel van de succesvolle snelgroeiende bedrijven meerdere typen internationale activiteiten uitvoeren. Bijna een derde van de internationaal actieve bedrijven exporteert, werkt internationaal samen en heeft een joint venture of eigen vestiging. Het combineren van alle drie de vormen van internationalisering komt meer voor bij oudere bedrijven, terwijl de combinatie van export en internationale samenwerking vaker bij de jongere bedrijven voorkomt.

Volgens staatssecretaris Heemskerk bezorgt het opzoeken van buitenlandse markten Nederlandse bedrijven veel voordelen. "Internationale activiteiten zorgen voor nieuwe afzetmogelijkheden en daarmee voor de mogelijkheid om extra groei te realiseren. Ook leren bedrijven van hun ervaringen in het buitenland en worden ze productiever door de kennis die ze op internationale markten opdoen." Heemskerk benadrukt dan ook de voordelen van een stap over de grens. "Dat geldt niet alleen voor snelle groeiers, maar juist ook voor Nederlandse MKB'ers die deze stap nog niet hebben gezet."

De bedrijven zijn geselecteerd van de FD-gazellenlijsten uit de afgelopen jaren, aangevuld met bedrijven uit het jaarlijkse EIM-onderzoek naar bedrijvendynamiek in de Nederlandse economie. De in dit onderzoek gehanteerde definitie van een snelgroeiend bedrijf is: een ononderbroken omzetgroei van minimaal 20procent over een periode van drie jaar en een minimale omzet van euro 100.000,- in het eerste jaar. De enquête heeft plaatsgevonden in augustus 2008.