Campagne ‘Veilig Internetten’ van start Nederlandse internetgebruiker heeft bescherming tegen cybercrime zelf in de hand
Mensen die veilig internetten, zullen minder snel slachtoffer worden van cybercrime. Minister Hirsch Ballin van Justitie heeft vandaag in Den Haag het startsein gegeven voor de publiekscampagne ‘Veilig Internetten’. Doel van de campagne is dat mensen op internet bewuster omgaan met hun persoonsgegevens. Cybercriminaliteit komt immers steeds vaker voor en neemt telkens andere vormen aan, waardoor het iedereen kan raken.
De campagne houdt de internetgebruiker een spiegel voor: ben jij je bewust van de gegevens die je over jezelf achterlaat op internet? Via radio- en televisiespots geeft de campagne vijf concrete tips voor dagelijks internetgebruik. Daarnaast maakt de campagne gebruik van de website Veilig Internetten en van banners op websites van publieke en private campagnepartners. De vijf tips zijn:
● Update je software en zet je firewall aan
● Ga bewust om met je persoonsgegevens
● Check altijd het webadres voor je betaalt
● Open nooit zomaar bestanden
● Wees alert op contacten die aanbiedingen doen of om gegevens vragen
De Integrale Veiligheidsmonitor (IVM) laat zien dat Nederland in algemene zin veiliger is geworden. Maar onze samenleving verandert; een relatief nieuwe vorm van criminaliteit neemt toe: cybercrime. Uit vooronderzoek van Intomart GFK blijkt dat 40% van de respondenten, van 18 jaar en ouder, zich zorgen maakt over cybercrime. Uit onderzoek van de RVD blijkt dat veel Nederlanders wel weten dat het verstandig is om een virusscanner en een firewall aan te schaffen. Maar minder bekend is dat hun onlinegedrag er toe kan leiden dat ze via internet worden opgelicht of dat er misbruik van hun identiteit wordt gemaakt.
Campagnepartners
Voorlichting aan internetgebruikers heeft prioriteit voor het kabinet. Hierbij werkt Justitie nauw samen met Economische Zaken en Binnenlandse Zaken. Het programma Digibewust en Digivaardig (EZ) en Govcert/Waarschuwingsdienst (BZK) ondersteunen deze publiekscampagne actief. Ook publieke en private partijen nemen hun verantwoordelijkheid en steunen deze publiekscampage “Veilig Internetten” . Hierbij gaat het om Opta, Consuwijzer, de internetproviders UPC, KPN, xs4all, Telfort en Het Net, Marktplaats, de Nederlandse Vereniging van Banken, Google en om sociale netwerksites zoals Hyves en You Tube.
Rijksoverheid: Nederland Veilig
De Rijksoverheid investeert in veiligheid. In de koepelcampagne ‘Nederland Veilig’ staat het handelingsperspectief van de burger centraal. Wat kan je zelf doen om je eigen en daarmee ook andermans veiligheid te vergroten? De campagne ‘Veilig Internetten’ is de eerste campagne onder het koepelthema.