Heemskerk reikt eerste Rijksmuseumpartnerprijs uit

Staatssecretaris Heemskerk reikte woensdag 15 juli 2009 de eerste Rijksmuseumpartnerprijs uit aan Canal Company. Deze rederij wist door intensieve samenwerking met het Rijskmuseum in 2008 van alle partners de meeste bezoekers (13.000 mensen) voor het Rijksmuseum te genereren.

Heemskerk bij uitreiking Riiksmuseum Partnerprijs

Heemskerk maakte de winnaar van de Rijksmuseumpartnerprijs bekend tijdens het 5e Rembrandtontbijt in de tuin van het Rijksmuseum. `We moeten de handen ineen slaan, deze partnerships zijn voorbeelden van wat een goede samenwerking kan creëren', aldus de staatssecretaris.

Rijksmuseumpartnerprijs

De Rijksmuseumpartnerprijs is in het leven geroepen door het Rijskmuseum om haar partners te bedanken voor de succesvolle samenwerking in de afgelopen jaren. De Rijksmuseumpartnerprijs bestaat uit een ingelijste mooie druk van een ets van Rembrandt en een jaar lang 'Vriendschap van het Rijksmuseum'. Genomineerd waren tevens de ANWB en het Marriott Hotel.

Heemskerk benadrukte tijdens Rembrandtontbijt dat het toerisme een belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse samenleving. Toeristen besteden in Nederland jaarlijks tientallen miljarden euro's en bijna 400.000 mensen werken in de toeristische sector.

Partners in de toeristische industrie

Het Rembrandtontbijt, ter ere van de 403de geboortedag van Rembrandt (15 juli 1606), stond dit jaar in het teken van de partners in de toeristische industrie. Vele kleine en grote ondernemers uit de profit-sector (touroperators, hotels, rederijen) werken samen met het Rijksmuseum om de bezoekersaantallen uit binnen- en buitenland op peil te houden.