Kabinet: meer samenwerking tussen Mainport Rotterdam en andere havens
Mainport Rotterdam en de andere Nederlandse zeehavens en logistieke knooppunten moeten specialiseren. Door elkaar beter aan te vullen, kan Nederland zijn distributiefunctie behouden en versterken. Dat schrijven de ministers Cramer (VROM), Van der Hoeven (EZ) en Eurlings (VenW) een rapport aan de Tweede Kamer.
De positie van Mainport Rotterdam moet versterken door meer met andere zeehavens samen te werken, zoals die van Amsterdam, Zeeland, Moerdijk en Groningen. Ook de aansluiting met binnenhavens, logistieke knooppunten en industriecentra bij achterlandverbindingen moet beter.
De ministers voorzien tot 2040 een forse toename van de wereldhandelsstromen. Daardoor neemt de concurrentie tussen Europese zeehavens sterk toe en stellen klanten steeds hogere logistieke eisen stellen aan zeehavens, zo blijkt uit het rapport "Economische visie op de lange termijn ontwikkeling van Mainport Rotterdam: op weg naar een Mainport Netwerk Nederland".
De havens moeten hun sterke kanten benutten en specialisatie uitlokken, zodat Nederland een groot aantal internationale verbindingen van topkwaliteit kan bieden. Dat is onmisbaar voor de internationale concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en het vestigingsklimaat in Nederland.
Door efficiënter gebruik te maken van de beschikbare ruimte en het wegen, spoor- en vaarwegennetwerk kunnen zij de toekomstige groei opvangen.
De samenwerking moet ook de milieudruk helpen verminderen. De havens kunnen een meer klimaatneutrale groei bereiken met logistieke innovatie, afvang en opslag van C02, en volledig gebruik van alle industriële (rest)warmte, koude en afvalstoffen. Het kabinet wil ook werk maken van de transitie in de chemie- en energiesector naar het gebruik van meer duurzame energiebronnen.
Het toekomstige Mainport Netwerk Nederland moet in 2040 het grootste 'biobased' energie- en chemiecluster van Europa herbergen. Dat betekent meer toegevoegde waarde, minder uitstoot van C02 en meer voorzieningszekerheid van energie in Nederland.
De bewindslieden hebben het rapport 14 juli 2009 naar de Kamer gestuurd. Het is tot stand gekomen met medewerking van het Havenbedrijf Rotterdam.