Kabinet stelt Crisis- en herstelwet vast
Met de Crisis- en herstelwet wil het kabinet de procedures voor grote projecten versnellen. Hiermee wordt een volgende stap gezet om de gevolgen van de economische crisis te bestrijden.
Persbericht ministerraad
De ministerraad heeft besloten om met de Crisis- en herstelwet de volgende stap te zetten in het bestrijden van de gevolgen van de economische crisis. Deze stap volgt op de eerdere maatregelen en extra middelen die het kabinet in het Aanvullend Beleidsakkoord 'Werken aan toekomst' heeft gepresenteerd. De Crisis- en herstelwet versnelt de procedures voor grote projecten, maar handhaaft de noodzakelijke waarborgen voor zorgvuldige besluitvorming. De Crisis- en herstelwet zorgt voor behoud van werkgelegenheid en voor meer duurzaamheid, bereikbaarheid en economische groei.
Voor de Crisis- en herstelwet heeft het kabinet in kaart gebracht welke projecten met een significant effect op werkgelegenheid en economie te maken hebben met juridische belemmeringen. Het resultaat is een breed palet van in totaal 58 projecten en een aantal categorieën. Daaronder vallen onder meer projecten op het gebied van duurzame energie, verbetering van de infrastructuur, bevordering van stedelijke ontwikkelingen en kustverdediging. Hiertoe behoren onder andere zeventig middelgrote windmolenparken en wegen als de A4 Midden Delfland en de A74 bij Venlo. Zandsuppletie en bouwprojecten met meer dan twintig woningen zijn andere voorbeelden die door de Crisis- en herstelwet versneld kunnen starten.
Op voordracht van de minister-president kunnen bij algemene maatregel van bestuur nieuwe projecten of categorieën worden toegevoegd aan de lijst.
De Crisis- en herstelwet bevat een groot aantal wetswijzigingen, waarmee het kabinet procedures inkort, wetgeving stroomlijnt, het aantal benodigde vergunningen terugdringt en meer duidelijkheid schept in bestuurlijke verantwoordelijkheden. Alle Europese en internationale regelgeving blijft volledig van kracht.
De algemene wetswijzigingen gelden voor het hele ruimtelijke domein en richten zich bijvoorbeeld op de Onteigeningswet. Voor de projecten en categorieën gelden tijdelijke maatregelen, onder andere voor beroepsprocedures en milieueffectrapportages. De tijdelijke maatregelen vervallen per 1 januari 2014.
Voorzien is dat het wetsvoorstel in werking treedt op 1 januari 2010 en vervalt op 1 januari 2014. Zoals aangekondigd in het Aanvullend Beleidsakkoord stuurt het kabinet de Crisis- en herstelwet nog voor de zomer naar de Raad van State.