Joint Strike Fighter past binnen geluidszones

De geluidsbelasting van de Joint Strike Fighter (JSF) past goed binnen de huidige geluidszones. Dat blijkt uit een aanvullend onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium naar de geluidseffecten van de JSF op de omgeving van de vliegbases Leeuwarden en Volkel. Staatssecretaris Jack de Vries heeft het rapport vandaag aan de Tweede Kamer aangeboden.

Eerder dit jaar bleek uit het rapport "Beoordeling geluidsgegevens kandidaat-toestellen VF-16" dat het verschil in maximaal geluidsniveau van de JSF en de huidige F-16 gering is. Het aanvullende onderzoek laat nu zien dat op basis van voorzichtige uitgangspunten 80% of meer van de benodigde vliegbewegingen past binnen de huidige geluidszones van beide vliegbases. Dit is zonder meer toereikend. De overige vliegbewegingen zullen, zoals dat nu ook gebeurt met de F-16, in het buitenland worden uitgevoerd tijdens internationale oefeningen en avondvliegprogramma’s.

Woningen

Het rapport geeft inzicht in de geluidsbelasting van de Joint Strike Fighter. Elk militair vliegveld heeft een zone waar de totale geluidsbelasting van een jaar binnen moet blijven. Rond Vliegbasis Leeuwarden vallen naar verwachting 2 woningen binnen het gebied waar in beginsel geen woningen zijn toegestaan. Overigens hebben de bewoners het recht in hun huis te blijven wonen. Twaalf woningen vallen in het gebied waarvoor geldt dat huizen in aanmerking komen voor geluidsisolatie op rijkskosten. Daartegenover staat dat rond de vliegbases Leeuwarden en Volkel ruim 1100 huizen minder geïsoleerd hoeven worden. Deze aanzienlijke daling wordt veroorzaakt doordat de JSF kort na opstijgen het motorvermogen en daarmee de geluidsbelasting kan verminderen.

Mogelijkheden

Bij het onderzoek zijn voorzichtige uitgangspunten gehanteerd. Daarnaast bestaan er nog reële mogelijkheden om bij verdere uitwerking van het vliegprogramma de geluidsbelasting van de JSF nog verder te verminderen. De verwachting is ook dat de extra gehinderde woningen in de praktijk kunnen worden voorkomen. Tijdens deelname aan de testfase van de JSF, waarover in 2010 definitief wordt besloten, komt meer operationele informatie beschikbaar.

Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de gegevens van de JSF-geluidsmetingen die in oktober 2008 op Edwards Airforce Base (Verenigde Staten) zijn uitgevoerd.