Schoon en betrouwbaar drinkwater
Zuiver en schoon drinkwater is een primaire levensbehoefte. De drinkwatervoorziening is een onderwerp van specifieke overheidszorg en de duurzame veiligstelling van deze voorziening is een dwingende reden van groot openbaar belang. Daarnaast worden ook afspraken gemaakt over de hoogte van tarieven die drinkwaterbedrijven kunnen hanteren en worden voorwaarden gesteld aan het toezicht op de drinkwaterbedrijven.
De nieuwe Drinkwaterwet, die de verouderde Waterleidingwet vervangt, legt duidelijke regels en verantwoordelijkheden vast. Centraal staan de kwaliteit van het drinkwater en de leveringszekerheid. Andere aspecten die worden geregeld zijn onder meer het 100% publieke eigendom van de drinkwaterbedrijven, de doelmatigheid van drinkwatervoorziening, kostendekkende tarieven en het toezicht op de drinkwaterbedrijven.
Leveringszekerheid
Drinkwater is een primaire levensbehoefte. De openbare drinkwatervoorziening is dan ook een belangrijk onderdeel van de vitale infrastructuur in Nederland. De wet kent regels met betrekking tot de leveringszekerheid en de continuïteit van deze voorziening. Ook bij rampen en in crisisomstandigheden. Een drinkwaterbedrijf moet beschikken over een leveringsplan. In dit plan moet onder meer worden aangegeven op welke wijze invulling wordt gegeven aan de kwaliteitsborging, de leveringszekerheid, de dekking van toekomstige behoefte aan drinkwater, het beheersen van risico's en de levering van nooddrinkwater via bijvoorbeeld flessen of pakken.
Kostendekkende tarieven
De Drinkwaterwet bepaalt dat het drinkwaterbedrijf tarieven hanteert die kostendekkend, transparant en niet discriminerend zijn. De wijze waarop kostendekkende tarieven worden bepaald is in de wet uitgewerkt. Elke twee jaar stelt de Minister van VROM de grondslag vast voor het vaststellen van de tarieven. De publieke aandeelhouders ( gemeenten en provincies) blijven een belangrijke rol spelen bij de tariefstelling. De Drinkwaterwet bepaalt namelijk expliciet dat de algemene vergadering van aandeelhouders de tarieven en voorwaarden van de drinkwaterbedrijven goedkeurt.
Bevordering van de doelmatigheid
De Nederlandse drinkwaterbedrijven zijn de afgelopen jaren steeds doelmatiger gaan werken. Dit blijkt uit de onderlinge prestatievergelijkingen die tussen 1997 en 2007 zijn uitgevoerd. Met de nieuwe Drinkwaterwet wordt het periodiek uitvoeren van prestatievergelijkingen een wettelijke verplichting. Doel is om de bedrijven te prikkelen hun prestaties te verbeteren door ze onderling te vergelijken aan de hand van prestatie-indicatoren voor een vijftal aspecten: kwaliteit, milieu, klantenservice, kostenefficiëntie en innovatie.
Achtergrond
Ons land heeft 10 drinkwaterbedrijven, die jaarlijks totaal 1,1 miljard m3 drinkwater leveren van uitstekende kwaliteit. Huishoudens nemen daarvan ongeveer tweederde voor hun rekening. Industrie, landbouw en dergelijke gebruiken de rest Per persoon gebruiken we gemiddeld 126 liter water per dag om te drinken, ons voedsel te bereiden, persoonlijke hygiëne en voor andere huishoudelijke toepassingen. De nieuwe Drinkwaterwet moet er voor zorgen dat op een maatschappelijk verantwoorde wijze in een primaire levensbehoefte wordt voorzien.