Economische instrumenten in regionaal prijsbeleid. Verkenning van mogelijkheden in aanvulling op landelijk prijsbeleid voor het wegverkeer
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft de mogelijkheden verkend die lagere overheden hebben om economische instrumenten in te zetten, in aanvulling op landelijk prijsbeleid voor het wegverkeer. Uit het onderzoek blijkt dat economische instrumenten in het regionale mobiliteitsbeleid vaak positieve effecten hebben op bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en welvaart. Er zijn echter ook negatieve effecten, zoals beleidsconcurrentie en aantasting van het draagvlak voor het landelijk prijsbeleid. Een cumulatietoets kan de nadelen beperken. De conclusies in de notitie zijn gebaseerd op een analyse van voor- en nadelen van regionale economische beleidsinstrumenten. Daarbij gaat het om drie soorten beleidsdoelen: het reguleren (beïnvloeden) van het verkeer, het financieren van andere maatregelen zoals wegen of openbaar vervoer, en een efficiënte afweging van investeringen.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Directoraat-Generaal Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.