Huizinga en Eurlings: multimodale en actuele reisinfo altijd beschikbaar
Verbeterde bereikbaarheid ontstaat mede door goede reisinformatie voor reizigers, doordat zij, op ieder moment van de dag en op iedere plaats, een optimale en bewuste keuze kunnen maken op basis van actuele, betrouwbare en landsdekkende multimodale reisinformatie van deur tot deur. Minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat hebben als doel dat deze multimodale reisinformatie in 2015 voor elke reiziger op elk gewenst moment beschikbaar is en dat hij tijdens de reis blijvend bediend wordt van actuele informatie over zijn reis (tijd en -route). Dat schrijven zij in een brief aan de Tweede Kamer over de Aanpak Multimodale Reisinformatie.
Momenteel is reisinformatie nog te statisch en onvoldoende beschikbaar. Zo is onzekerheid over verwachte reistijden al jarenlang één van de grootste ergernissen voor ov-reizigers. Weggebruikers hebben onvoldoende inzicht in de beschikbaarheid van alternatieve routes en alternatieve vervoermogelijkheden.
De keuze voor een vervoermiddel, route of tijdstip wordt meestal gemaakt voordat iemand op pad gaat. Dus moet hij op dat moment van alle alternatieven op de hoogte zijn van de (verwachte) reistijd, kosten, route en liefst ook de milieubelasting. Dus toegang tot actuele multimodale informatie. Eenmaal onderweg volstaat informatie over reistijd en route. Het streven van Huizinga en Eurlings is dat de reiziger, uiterlijk in 2015, goed geïnformeerd op pad gaat en dat hij tijdens de reis blijvend bediend wordt van informatie over zijn reistijd- en route.
,,We introduceren een actuele, multimodale reisplanner die voor elk vervoersmiddel geldt en het hele land bestrijkt. Zodat de reiziger voor de reis zelf op basis van reistijd, route en kosten een afweging kan maken over de manier van reizen: met de auto, met het ov, de fiets of een combinatie hiervan zijn. Nu beperkt dit zich vaak tot de keuze tussen ov of de auto. En voor een vlot reisgemak is actuele reisinformatie tíjdens de reis ook onmisbaar’’, aldus staatssecretaris Huizinga.
Om dit mogelijk te maken is de bouw van een landelijke databank vol reisinformatiegegevens noodzakelijk. Deze databanken bevatten gestandaardiseerde gegevens over het ov en de weg. Het ministerie Verkeer en Waterstaat laat onderzoeken of zo’n landelijk gestandaardiseerd systeem op termijn ook realiseerbaar is het voor- en natraject van de reis met informatie over parkeren/P+R en de fiets.
Verkeer en Waterstaat laat voor het ov de Nationale Databank Openbaar Vervoergegevens (NDOV) aanleggen en voor de wegen bestaat al de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Deze laatste wordt uitgebreid. ,,De afspraak is om in 2012 zo’n 5500 kilometer Rijkswegen en wegen van gemeenten en provincies in de databank te hebben. Daarmee is 50 tot 60 procent van het wegverkeer afgedekt. De ambitie is om in totaal zo´n 80 tot 90 procent van het doorgaande wegverkeer actief te volgen”, aldus minister Eurlings. De gegevens van het NDW komen vervolgens via marktpartijen terecht bij de reiziger via mobiele telefoon of navigatiesysteem.
In de toekomst kunnen – op basis van de actuele data van de NDOV en de NDW en door de ontwikkelingen in inwinmethodes van de navigatiesysteemfabrikanten – door marktpartijen betere actuele adviezen aan reizigers worden gegeven.
Voor de uitvoering van de Aanpak Multimodale Reisinformatie is 22 miljoen euro beschikbaar uit het Actieplan ‘Groei op het Spoor’. De Mobiliteitsaanpak reserveert 30 miljoen euro voor de aanpak van multimodale reisinformatie. De aanpak is tot stand is gekomen via intensieve samenwerking tussen markt- en overheidspartijen voor ov en weg. Ook bij de totstandkoming en verspreiding van reis- en route-informatie zijn deze verschillende partijen betrokken. Daarvoor wordt onder meer het Strategisch Beraad Verkeersinformatie en -management opgericht waarin vertegenwoordigers van wegbeheerders, markt en consumenten samen strategische vraagstukken op zullen pakken.