Heemskerk: 'Consument met klacht over 0900-nummers staat sterker'
'Consumenten met klachten over 0900-nummers staan vanaf 1 juli sterker in hun recht.'Dat maakte staatssecretaris Heemskerk dinsdag 30 juni 2009 bekend.
Vanaf 1 juli 2009 zijn als gevolg van nieuwe wetgeving van Heemskerk de meeste exploitanten van informatienummers (090X-nummers) verplicht zich aan te sluiten bij een erkende geschillencommissie. Ook krijgt de consument het recht om het betwiste deel van een telefoonrekening op te schorten. De maatregelen zijn onderdeel van een breder pakket wetgeving van Heemskerk om de grote irritatie bij consumenten over 0900-nummers terug te dringen. Zo ontstaan vaak lange wachttijden, zijn de kosten niet altijd duidelijk en worden 0900-nummers misbruikt voor onder meer acquisitiefraude. Andere maatregelen om dit aan te pakken, zoals een maximumbedrag per gesprek voor 0900-nummers met een tarief boven de 15 cent per minuut en ruimere bevoegdheden voor OPTA, traden al eerder in werking.
Via de nieuwe geschillencommissie kan een consument die een klacht heeft over een gebeld 0900-nummer en er met het bedrijf zelf niet uitkomt, op een relatief eenvoudige en goedkope manier zijn recht halen. Verder konden consumenten tot nu toe met bepaalde klachten alleen stappen ondernemen tegen de telefonieaanbieder die de gesprekskosten in rekening brengt. Dankzij de wetswijziging wordt nu ook het bedrijf achter het informatienummer aanspreekbaar voor de consument. Consumenten die klachten hebben over een gebeld 0900-nummer, zoals een erg lange wachttijd, staan hiermee sterker. De consument krijgt vanaf 1 juli ook een uitgebreider recht om het betwiste deel van de telefoonrekening op te schorten. De telefonieaanbieder mag geen betaling vragen van het betwiste bedrag zolang de klacht of het geschil niet is opgelost. De consument heeft dit recht ook als de exploitant van het nummer nog niet bij de geschillencommissie is aangesloten. Hiervoor kon de consument alleen de rekening opschorten bij een klacht tegen de telefonieaanbieder.
De verplichte aansluiting bij de 'Geschillencommissie Informatiedienstaanbieders' geldt voor alle exploitanten van 18-, 0906- en 0909-nummers en voor 0900-nummers met een tarief boven de 2,5 cent per minuut of gesprek. De Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA) zal toezicht houden op deze verplichting voor exploitanten van betaalde informatienummers. Als een nummerexploitant niet bij de geschillencommissie blijkt te zijn aangesloten, kunnen consumenten dit melden bij http://www.consuwijzer.nl/. Consumenten met klachten over 0900-nummers in het algemeen kunnen daar ook terecht. Op basis van dit soort signalen kan OPTA indien nodig optreden. Zo sloot OPTA onlangs nog een 0900-nummer af wegens misbruik van het nummer.
Meer informatie (niet voor publicatie):
http://ez.nl/Onderwerpen/Betrouwbare_telecom/Nummers_en_domeinnamen of http://www.consuwijzer.nl/ of http://www.degeschillencommissie.nl/.
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, Persvoorlichter, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl