Overeenkomst uitwerking locatiekeuze Containertransferium
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Het containertransferium Alblasserdam is een steun in de rug voor de binnenvaart in Nederland. Daarom is het goed nieuws dat we vandaag deze overeenkomst kunnen ondertekenen.
Geen ander land in Europa slaagt erin zo’n groot deel van het goederenvervoer over het water te laten plaatsvinden. De Nederlandse binnenvaart is een sector om trots op te zijn. Een binnenvaartschip is ongeveer driemaal zo energie-efficiënt als een vrachtauto, om slechts één voordeel te noemen.
Met dit containertransferium wordt de afhandeling van containers vanuit Rotterdam via de binnenvaart aanmerkelijk sneller. Het transferium leidt tot een versterking van het aandeel van de binnenvaart in de afhandeling van containers. We verbeteren daarmee de kwaliteit van de achterlandverbindingen. Dat is voor mij een belangrijke overweging om samen met private en regionale publieke partijen de schouders onder dit project te zetten.
Doel is binnen drie jaar 180.000 extra containers vanaf de Rotterdamse haven via de binnenvaart te vervoeren. We versnellen de doorvoer vanaf de Eerste en Tweede Maasvlakte. Dat is goed voor Rotterdam en goed voor Nederland als logistieke natie.
Dit transferium gaat ook een bijdrage leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot in deze regio. Doordat we straks minder vrachtwagens nodig hebben, voorkomen we een deel van de emissies.
Dit transferium past goed in mijn ambitie om het totale netwerk van vaarwegen en binnenhavens in Nederland te versterken. Daarom versnel ik het groot onderhoud aan de vaarwegen. Daarom investeer ik in renovatie en vernieuwing van binnenhavens, met een quick win-regeling waarvoor extra geld is uitgetrokken. Met die maatregelen leveren we óók een bijdrage aan het bestrijden van de economische crisis.
Het is van belang dat we juist nu werken aan nieuwe kansen voor de binnenvaart. De sector heeft het bepaald niet gemakkelijk door de crisis. Maar als deze moeilijke periode voorbij is, zal de vraag naar goed en efficiënt goederenvervoer weer snel stijgen. Laten we samen zorgen dat de binnenvaart die groei dan ook goed kan opvangen.
Dames en heren,
Ik sta hier vandaag met een dubbel gevoel. Want ik vind het ongelofelijk jammer dat de Randstad Urgent-ambassadeur van dit project - Paul Nouwen - dit niet meer meemaakt.
· Overleed op 18 mei van dit jaar
· Wist partijen bij elkaar te brengen
· [eigen ervaring met Nouwen]
Ik denk dat Paul tevreden was geweest met het resultaat dat we vandaag verzilveren:
· We hebben de nodige bestuurlijke hobbels genomen.
· Alle partijen - Havenbedrijf, de Drechtsteden, de gemeente Rotterdam, de provincie, het private consortium en de Rijksoverheid - slaan de handen ineen.
Van belang is nu dat we ook voortvarend samen verder gaan. In tijden van economische crisis ligt de eerste zorg van bedrijven niet altijd bij innovatie. Toch is met het oog op de toekomst juist die vernieuwing essentieel. Want daarin ligt de kiem van toekomstige groei.
Dit containertransferium is een goed voorbeeld van vernieuwing. Het maakt ons transport efficiënter en duurzamer. Nederland loopt met dit concept voorop in Europa. Dat is iets om trots op te zijn. Daarom zet ik straks met overtuiging mijn handtekening onder de overeenkomst.