Presentatie structuurvisie Almere
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik ben bijzonder blij dat ik - nog voor half Nederland de koffers heeft gepakt - de structuurvisie van de gemeente Almere voor de schaalsprong in handen kan houden.
Daarmee liggen we goed op schema met dit grote project.
Er is in deze contreien de afgelopen tijd heel veel werk verzet en heel veel meegepraat, ook door mensen die hier gewoon wonen en die graag willen dat het goed gaat met hun stad.
Ik heb daar veel waardering voor.
Met deze structuurvisie is weer een belangrijke stap gezet voor de toekomst van Almere.
Die toekomst van Almere is verweven met de sterke en aantrekkelijke Randstad die ik als projectminister van Randstad Urgent voor ogen heb.
Samen werken we om het drukste en meest bedrijvige deel van het land zo goed mogelijk uit de verf te laten komen; economisch, maar ook voor de mensen die er wonen en werken.
Dit kabinet heeft bij aanvang de lat hoog gelegd voor de Randstad.
De ambities zijn ongewijzigd.
We weten tegelijkertijd allemaal dat de omstandigheden enorm zijn veranderd.
De mondiale economische crisis laat ons niet ongemoeid.
En hoewel er hier en daar lichtpuntjes zijn, is de storm nog niet gaan liggen.
Dat betekent twee dingen.
Ten eerste is het van belang om te blijven koersen op een sterke en weerbare Randstad.
Ten tweede moeten we goed kijken naar de weg ernaartoe.
In deze periode van krappe financiële mogelijkheden, is het zaak om stap voor stap ons doel te bereiken.
De harde realiteit dwingt ons niet te grote sprongen ineens te maken.
Dan zouden we in deze moeilijke tijd wel eens in de sloot kunnen belanden.
Nogmaals; het doel blijft overeind en we werken er naartoe met weloverwogen concrete stappen.
Deze structuurvisie is ook zo’n stap. Almere is een opvallende woningbouwlocatie.
Deze omgeving heeft het in zich om interessante woonwijken te ontwikkelen, van echt stedelijk tot meer landelijk.
De ontwikkeling van Almere hangt nauw samen met een andere belangrijke besluiten die in het gebied Amsterdam-Almere-Utrecht aan de orde zijn.
Het gaat naast de groei van Almere om het openbaar vervoer tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad, de ecologische kwaliteit van het Markermeer en het IJmeer, de toekomst van Schiphol en vliegveld Lelystad en een mogelijke verbinding tussen Almere, ’t Gooi en Utrecht over de weg en over het spoor.
Dat bekijken we allemaal in samenhang, om stapsgewijs goed uitvoerbare besluiten te kunnen nemen.
Daarover stellen we nog dit jaar de zogenoemde RAAM-brief op, wat staat voor Rijksbesluiten Amsterdam, Almere Markermeer.
Vandaag staat de schijnwerper op deze stad.
We willen Almere uiteindelijk laten uitgroeien tot de vierde stad van het land, met in totaal 350.000 inwoners, en 60.000 huizen en 100.000 banen erbij.
Dat betekent een grote verandering voor het noordwestelijk deel van de Randstad. Almere wordt dan nadrukkelijk een trekpleister en vermindert de druk op andere overbelaste gebieden.
De groei van deze stad vergt natuurlijk ook goede verbindingen.
Eerder heeft het kabinet al besluiten genomen over verbetering van de verbinding over de weg.
We studeren nog op de OV-ontsluiting.
Ik zei het al; het komt in deze periode aan op kleine, maar concrete stappen.
Almere begon als groeikern, en ontpopt zich steeds meer als volwaardige stad met een echt stadsleven.
Deze stad heeft het in zich om in vele opzichten nog door te groeien, ruimtelijk, maar ook als interessante plek om te vertoeven.
Het is niet voor niks dat politieke zwaargewichten met veel genoegen aan het roer staan in deze boeiende omgeving.
Bij de verdere ontwikkeling van Almere spelen verschillende belangen en argumenten een rol.
Zo hebben wij kennis genomen van het pleidooi van afgelopen weekeinde van natuurorganisaties en het Watersportverbond om het IJmeer open te houden.
Ik ben blij dat zoveel mensen en organisaties meedenken over dit gebied en afwegingen aandragen.
Dat gebeurt ook in het RAAM-traject zelf. In het Platform van Guido van Woerkom zitten maatschappelijke organisaties die betrokken zijn bij het hele proces en een belangrijke rol hebben in de afweging van belangen.
Het is te vroeg om inhoudelijk op de zaak in te gaan.
Minister Cramer, staatssecretaris Huizinga en ikzelf bepalen komende tijd de hoofdlijnen om een afweging te kunnen maken tussen de verschillende kansen, mogelijkheden en bezwaren voor de toekomst van het hele noordwestelijke deel van de Randstad.
Volgens de planning sturen we half oktober de RAAM-brief naar de Tweede Kamer, waarin we in samenhang besluiten nemen.
Daarbij hoort ook het Integraal Afwegingskader: de afspraken tussen Rijk en Almere over de Schaalsprong in de meest brede zin.
Beide zaken hebben ook betrekking op de verstedelijking, de bereikbaarheid en de recreatieve aantrekkelijkheid van Almere.
Beste mensen,
Het is zaak om gezamenlijk op te trekken en te bekijken hoe we de komende jaren onze ambities stap voor stap kunnen verwezenlijken.
Gezamenlijk werken we verder om Almere verder te ontwikkelen als grote groene stad in een sterke Randstad.
Dank u wel.