Eurlings onthult Dreamteam van campagne Slaaprijder

Met het onthullen van het Dream Team, het promotieteam van de campagne Word geen Slaaprijder, gaf minister Eurlings van Verkeer vandaag langs de A13 het startsein voor deze verkeersveiligheidscampagne. Het is het tweede opeenvolgende jaar dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat met een campagne oproept om uitgerust achter het stuur te gaan zitten.

Na het startschot deelde Eurlings samen met ANWB-directeur Guido van Woerkom campagnemateriaal in de vorm van een kussen uit aan de aanwezige automobilisten en benadrukte daarbij hoe belangrijk het is om uitgerust te gaan rijden. ,,Begin soweiso uitgerust aan de rit en als je een uur of twee bezig bent; even stoppen, even de benen strekken en je bent weer fris om verder te rijden’’, is het advies van minister Eurlings.

De introductie van de term slaaprijder in de campagne van vorig jaar was een succes. Voor de campagne was 3 procent van de automobilisten bekend met de term slaaprijden. Na de campagne gold dat voor 59 procent van de automobilisten. Vermoeidheid is een onderschat probleem bij automobilisten. Het is moeilijk aan te geven of een ongeval door vermoeidheid wordt veroorzaakt. In Nederland schat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in dat bij 10 tot 15 procent van de ongevallen vermoeidheid een rol speelt.

De campagne roept automobilisten op om niet vermoeid te gaan rijden en onderweg op tijd rust te nemen om vermoeidheid te voorkomen. Kortom, word geen slaaprijder. Het voorkomen van slaaprijden is niet moeilijk: ga uitgerust op weg, zorg voor voldoende frisse lucht in de auto, neem na elke twee uur rijden een kwartiertje pauze en zorg voor een goede nachtrust. Deze tips zijn ook te vinden op de campagnewebsite.

Om de boodschap van de campagne nog meer aandacht te geven komen weggebruikers dit jaar naast de mottoborden met teksten zoals ‘In één ruk naar Milaan? Dat had je gedroomd. Wordgeenslaaprijder.nl’, ook het ‘Dream-team’ tegen, het promotieteam van de campagne. Het campagneteam deelt rond de vakantie-uittocht folders uit met tips ‘Eyeopeners’ om vermoeidheid tegen te gaan en het Word geen Slaaprijder-kussentje. Daarnaast is de campagne te zien met advertenties in enkele ANWB-bladen, banners op internet en met tips op de routeplanner van routenet.nl. De campagne is van 24 juni tot en met 16 augustus.

Over de start van de campagne is ook een korte video gemaakt.

Partners

Aan de campagne Word Geen Slaaprijder doen de volgende partners mee:
Achmea, ANWB, BGZ Wegvervoer, BOVAG, CBR, EVO, KLPD, KNV, Rai Vereniging, Routiers, TLN, VERN, VNA en Veilig Verkeer Nederland. De campagne wordt gevoerd onder de koepel van verkeersveiligheidscampagnes: Daar kun je mee thuiskomen.