'Uit de kast' werkt beter
'Bedrijven hebben er belang bij om te zorgen voor een klimaat waarin elke medewerker, ongeacht zijn of haar seksuele geaardheid, optimaal kan werken. Ondernemingen met een gevarieerd werknemersbestand zijn productiever, innovatiever en creatiever. Juist nu we alles moeten doen om ons te wapenen tegen de gevolgen van de internationale kredietcrisis is dat nog belangrijker', dat zegt staatssecretaris Heemskerk zaterdag in een ingezonden artikel in de Volkskrant.
Openheid en diversiteit
Nederland staat bekend als een open en vrij land. 'Gewoon homo zijn' heet de nota Les- bisch- en homoemancipatiebeleid van mijn collega Ronald Plasterk. Meer dan vroeger kunnen homoseksuelen zonder problemen uitkomen voor hun homoseksualiteit. Op televisie en in andere media zijn homoseksuelen bijna 'alledaags' geworden. De acceptatie is in de afgelopen decennia verbeterd.
Maar waarom mijdt een op de drie homoseksuelen dan gesprekken op het werk over het privéleven? Waarom zet 20 procent van hen bewust geen foto van de partner op het bureau? Waarom zwijgt 19 procent bij beledigende opmerkingen over homo's of lesbo's? Waarom liegt zo'n 8 procent van hen over zijn of haar persoonlijke leven? Deze cijfers komen uit internationaal onderzoek van IBM onder het eigen personeel. En IBM is een bedrijf dat internationaal vooroploopt op het gebied van openheid en diversiteit op het werk. Waarschijnlijk liggen deze percentages bij andere bedrijven dus nog minder goed.
Gevarieerd werknemersbestand
Nog altijd komen homoseksuele medewerkers op hun werk liever niet 'uit de kast'. Omdat ze bang zijn dat dat hun carrière in de weg staat. Of dat er zogenaamd onschuldige grapjes over worden gemaakt. Dat is lastig voor hen, maar ook schadelijk voor onze economie.
Want wie zichzelf kan zijn, presteert beter. Bedrijven hebben dus belang bij om te zorgen voor een klimaat waarin elke medewerker, ongeacht zijn of haar seksuele geaardheid, optimaal kan werken. Ondernemingen met een gevarieerd werknemersbestand zijn productiever, innovatiever en creatiever. Juist nu we alles moeten doen om ons te wapenen tegen de gevolgen van de internationale kredietcrisis, is dat nóg belangrijker.
The cost of thinking twice
Het meedragen van een 'geheim' kost veel energie. The cost of thinking twice is dat energie daardoor niet in het werk gestoken kan worden. Wie altijd op zijn hoede moet zijn, voelt zich minder prettig. Is daardoor vaker ziek of afwezig.
Onderzoek toont aan dat homo's die op hun werk wél uit de kast zijn gekomen 20 tot 30 procent productiever zijn dan degenen die dat (nog) niet aandurven. We benutten zo dus maar een deel van de talenten en de werkkracht van een hele groep medewerkers.
Uiteenlopende talenten en vaardigheden
Verder blijkt dat bedrijven die een homovriendelijk werkklimaat hebben in het algemeen een meer divers werknemersbestand hebben. Ze halen het beste uit mensen met uiteenlopende talenten en vaardigheden. Daardoor zijn deze bedrijven als geheel creatiever en innovatiever. Dat is essentieel om je concurrenten wereldwijd voor te blijven. Met werknemers met zo gevarieerd mogelijke achtergronden kun je sneller en beter inspelen op wensen en eisen van klanten.
Want die klanten zijn óók niet allemaal blanke, heteroseksuele mannen van rond de 50. Het benutten van diversiteit - lesbisch, gay, biseksueel of transgender (LGBT) - is dus ook een commerciële noodzaak.
SEOR
Om echte verbeteringen aan te brengen moet je precies weten wat er aan de hand is. Daarom heb ik SEOR, een onderzoeksbureau bij de Erasmusuniversiteit, gevraagd vanuit een economische invalshoek te kijken hoe groot dit probleem in Nederland nu precies is.
En vooral: wat kunnen we er aan doen? Hoe krijgen we een homovriendelijk werkklimaat en een beter diversiteitsbeleid bij Nederlandse bedrijven? Dit najaar komen de resultaten. Op grond daarvan ga ik graag aan de slag om mee te werken aan een werkklimaat waarin élke medewerker zich optimaal kan ontplooien.
Company Pride Platform
Gelukkig zijn er al goede voorbeelden. In het Company Pride Platform werken bedrijven samen aan meer zichtbaarheid en acceptatie van homoseksualiteit op de werkvloer. Bijvoorbeeld door bewust te werven in de Gaykrant, door workshops te organiseren of door een gedragscode te maken.
Ik hoop dat veel bedrijven deze voorbeelden zullen volgen. Want wat de overheid ook doet of zegt, uiteindelijk moet het op de werkvloer zélf gebeuren. Als homoseksueel moet je je coming-out tel- kens weer beleven. In elke nieuwe werkkring, met nieuwe klanten, met een nieuwe collega. Iedere keer weer loop je er tegenaan dat je niet behoort tot wat mensen 'stan - daard' vinden. Zolang homo's, lesbiennes, bi- of transseksuelen op hun werk niet uit de kast durven komen, is hun acceptatie nog lang niet klaar. 'Gewoon homo zijn' is dus in het belang voor mensen en van economisch belang.
Frank Heemskerk is staatssecretaris van Economische Zaken. Dit is een bewerking van zijn speech 'Uit de kast werkt beter' op 19 juni tijdens de 'Roze Week' in Den Haag.