Gratis toegang musea: eerst experimenteren
Voordat besloten wordt of musea voor kinderen definitief gratis toegankelijk worden, gaat verder onderzocht worden wat de effecten daarvan op de bezoekaantallen zijn.
Daarom komen er kleinschalige experimenten om te kijken wat de beste manier is om meer kinderen naar het museum te trekken. Minister Plasterk heeft de Nederlandse Museumvereniging uitgenodigd om nog dit jaar met een plan hiervoor te komen.
Aanvankelijk was het de bedoeling om per 1 september 2009 grootschalig te gaan experimenteren met het gratis toegankelijk maken van alle musea voor kinderen tot en met twaalf jaar oud. De afgelopen tijd heeft minister Plasterk overleg gevoerd met de Nederlandse Museumvereniging (NMV) over de manier waarop dit experiment zou kunnen worden uitgevoerd.
Tijdens de voorbereiding bleek uit diverse onderzoeken dat het erg onzeker is of er substantieel meer kinderen naar het museum gaan, als de toegang gratis is. Daarom is het verstandig om, in plaats van het gratis maken van alle musea, eerst kleinschaliger te experimenteren met verschillende maatregelen, die meer kinderen naar het museum kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld gratis vervoer tussen scholen en musea. Uit onderzoek van de NMV blijkt bovendien dat met het beschikbare budget voor twee jaar gratis toegang gegarandeerd kon worden - in plaats van drie of vier jaar, zoals aanvankelijke afgesproken.
Minister Plasterk acht, zeker in de context van de economische crisis, het niet verantwoord om een relatief groot bedrag in te zetten voor een tamelijk onzeker resultaat. Er zal eerst meer zekerheid verkregen moeten worden over de vraag hoe museumbezoek door kinderen het beste gestimuleerd kan worden. Minister Plasterk heeft de NMV uitgenodigd om een plan in te dienen om in 2010 een experiment uit te voeren waaruit in de praktijk moet blijken hoe effectief gratis toegang voor kinderen is, en of andere manieren effectiever zijn om het museumbezoek van basisschoolkinderen te stimuleren. Daarvoor is maximaal 5 miljoen euro beschikbaar.