Inspectie: Bestrijding Poldercrash verdient voldoende
De inzet van de gemeente Haarlemmermeer en de gemeenschappelijke hulpdiensten bij de bestrijding van de Turkish Airlines-crash op 25 februari 2009 is adequaat verlopen. Dat concluderen de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidzorg in een onderzoek naar de crash.
Het onderzoek, bedoeld om verbeterpunten in kaart te brengen, werd uitgevoerd op verzoek van de veiligheidsregio Kennemerland en de gemeente Haarlemmermeer. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV), onderdeel van BZK, voerde het onderzoek uit in de maanden april en mei, in samenwerking met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
De Inspectie OOV schrijft in zijn rapport dat de bestrijding van de crash ‘een voldoende verdient’. Hierbij zijn ook de ervaringen en opvattingen van slachtoffers meegewogen. De inspectie concludeert dat de regio voldoende was voorbereid op een dergelijke ramp en dat de afhandeling goed is verlopen. Uitzondering is het informatiemanagement. Hierbij deden zich problemen voor doordat de voorzieningen op sommige plaatsen gebrekkig waren en de techniek het op verschillende momenten liet afweten. Zo bleek ook het gebruik van het communicatiesysteem C2000 niet zonder problemen te verlopen.
Ook de eerste opvang van gewonden verliep niet vlekkeloos. Zo werden de verwondingen van een aantal passagiers onderschat. Deze slachtoffers zijn vanuit opvangcentra alsnog naar het ziekenhuis vervoerd. De ziekenhuizen misten bij de aanvoer van gewonden een adequate coördinatie van een centrale meldkamer en de registratie van slachtoffers werd bemoeilijkt, onder andere doordat een aantal passagiers de rampplek op eigen kracht had verlaten. Bovendien ontbrak een eenduidige passagierslijst, aldus de inspectie.
De Inspectie OOV constateert verder dat een aantal processen niet voldoende was uitgewerkt in het draaiboek van de gemeente Haarlemmermeer. Desalniettemin concludeert de inspectie dat de regio goed was voorbereid op een dergelijke ramp. Ook de inzet van de gemeenschappelijke hulpdiensten, medewerkers van Schiphol en toegesnelde burgers levert ‘een overwegend positief beeld’ op.