Brief uitvoering motie Pechtold

Voorzitter van de Tweede Kamer de Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Datum 19 juni 2009
Ons kenmerk: BZ09-468
Betreft Uitvoering motie Pechtold (kst 31 951, nr. 11) over kabinetsdoelstellingen

Geachte voorzitter,

In antwoord op uw brief ontvangen op 15 juni jongstleden voorzie ik u graag van een eerste reactie. Deze reactie is tweeledig. Allereerst zal ik ingaan op ons voorstel om de uitvoering van de motie Pechtold (Kamerstuk 31 951, nr. 11) te bewerkstelligen. Daarna zal ik ingaan op uw voorstel om te komen tot een scherpere verantwoording.

Motie Pechtold c.s.
In de motie Pechtold is de regering verzocht om de realisatie van de kabinetsdoelstellingen beter controleerbaar en afrekenbaar te maken. Vooropgesteld moet worden dat over de 74 doelstellingen en de 10 projecten al informatie is opgenomen in de departementale jaarverslagen.

Zoals bekend, wordt de totstandkoming van deze zogenoemde niet-financiële informatie in de jaarverslagen betrokken in de controle van de departementale auditdiensten. De Algemene Rekenkamer toetst vervolgens het proces van totstandkoming en voert een review uit op de werkzaamheden van de auditdiensten. Kortom, deze beleidsinformatie wordt met de nodige waarborgen gepresenteerd in de departementale jaarverslagen.

De samenhang tussen het delivery-overzicht en de presentatie van de kabinetsdoelstellingen in de jaarverslagen kan verder worden versterkt . Een mogelijke versterking is om de jaarlijkse tussenstappen per kabinetsdoelstelling welke ten grondslag liggen aan het delivery-overzicht, expliciet en voor zover mogelijk per doelstelling in het departementale jaarverslag op te nemen. Op die manier kan in de departementale jaarverslagen per doelstelling worden vastgesteld welke stappen per jaar waren voorgenomen en wat daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. Zo kan de informatie die de basis biedt voor de verantwoordingsbrief en het delivery-overzicht het reguliere controletraject van het departementale jaarverslag doorlopen.

Met deze versterking wordt ook tegemoet gekomen aan de wens, zoals opgenomen in de motie Pechtold, om te komen tot een nadrukkelijker koppeling tussen de begroting en het delivery-overzicht welke is gevoegd bij de verantwoordingsbrief.

In deze verdere versterking van de samenhang tussen het delivery-overzicht en de departementale jaarverslagen, zie ik meer toegevoegde waarde voor verbetering van de controleerbaarheid en afrekenbaarheid van de kabinetsdoelstellingen dan in een uitbreiding van de controle op het delivery-overzicht en de verantwoordingsbrief. De beoordeling van de voortgang van het kabinetsprogramma (inclusief het kleurgebruik groen, rood en grijs) is en blijft een kwestie van politieke afwegingen. Doelstelling van het verantwoordingsdebat is om juist over deze politieke afwegingen in de verantwoordingsbrief het debat met de Kamer te voeren.
Ik treed graag met u en de Algemene Rekenkamer verder in overleg over de verdere uitvoering van dit voorstel en de motie.

Meer focus in verantwoordingsdebat
Zoals u in uw brief aangeeft, is in het recente debat over de verantwoordbrief over 2008 de suggestie gedaan om in de toekomst het verantwoordingsdebat toe te spitsen op een aantal onderwerpen dat de Kamer zelf belangrijk vindt en waarover zij specifiek en diepgaander geïnformeerd wil worden. In uw brief worden een aantal onderwerpen als voorbeeld genoemd. Het kabinet heeft vanwege het algemeen politieke karakter van het verantwoordingsdebat de voorkeur om in het debat de relatie met het beleidsprogramma te bewaren. Vooruitlopend op de evaluatie van het ‘Experiment Verbetering begroting en verantwoording’, neem ik de suggestie om het verantwoordingsdebat toe te spitsen op een aantal onderwerpen graag over. Ik stel het op prijs als door de Kamer een beperkte selectie aan onderwerpen wordt gekozen tijdens het debat over de Voorjaarsnota 2009. Om de focus te behouden kan gedacht worden aan maximaal 2 onderwerpen geselecteerd door de Kamer en maximaal 2 door het kabinet.

Naast de onderwerpen die de Kamer selecteert, kan ook het kabinet een selectie van onderwerpen vast stellen. Na vaststelling van de onderwerpen door Kamer en kabinet moet in nader overleg worden bezien of hiermee voldoende focus en diepgang van het debat kan worden bereikt. Vervolgens kunnen de gekozen onderwerpen in de periode voorafgaand aan het verantwoordingsdebat diepgaander onderzocht worden. Te denken valt aan openbare hoorzittingen, toegesneden werkbezoeken en/of het organiseren van beleidsdoorlichtingen.
Deze onderwerpen kunnen dan bij het verantwoordingsdebat over 2009 (in 2010) centraal staan. De resultaten kunnen zodoende meegenomen worden in de evaluatie van het ‘Experiment Verbetering begroting en verantwoording’ in de zomer van 2010.

Hoogachtend,
de minister van Financiën


Wouter Bos