253 miljoen euro voor betere bereikbaarheid rond Eindhoven
Voor de verbetering van de bereikbaarheid aan de oostkant van Eindhoven heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat 253 miljoen euro ter beschikking gesteld. Met deze financiële reservering komt de voltooiing van de zogenaamde “ruit” om Eindhoven een belangrijke stap dichterbij.
De totale kosten van het project bedragen tussen de 800 miljoen tot 1 miljard euro. De concrete plannen voor de aanleg van een oost-westverbinding tussen de A58 en de N279 en de verbreding van de N279 worden in een planstudie verder uitgewerkt. Vandaag kwamen minister Eurlings en de regionale bestuurders hierover tot overeenstemming.
De verbetering van de regionale wegenstructuur rond Eindhoven komt voort uit de MobiliteitsAanpak, die onder meer als doel heeft een robuust wegennet. De plannen voor de voltooiing van de “ruit” om Eindhoven zijn onderdeel van de integrale Verkenning Zuidoostvleugel BrabantStad die de regio en het Rijk samen hebben opgesteld in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Volgens minister Eurlings is dit de eerste regio die erin is geslaagd om in een integrale verkennening de gebiedsgerichte benadering van de MobiliteitsAanpak zichtbaar te maken.
In de integrale gebiedsverkenning Zuidoostvleugel Brabant worden investeringen in ruimte, economie, bereikbaarheid en leefbaarheid op elkaar afgestemd. De voltooiing van de “ruit” zorgt voor een betere bereikbaarheid rond Eindhoven. Automobilisten hebben rond Eindhoven meer alternatieven beschikbaar. Dit maakt ruimtelijke en economische investeringen in Eindhoven en Helmond aantrekkelijker. Verstedelijking wordt gecombineerd met een groene recreatieve ontwikkeling. In de zogenaamde A2-zone krijgt de kennisindustrie een impuls. Investeringen in verbetering van stations Eindhoven en Helmond en bereikbaarheid per spoor van Eindhoven Airport zijn ook opgenomen in de integrale gebiedsverkenning.
Rijk en regio hebben afspraken gemaakt over de aanwijzing van een rijksbufferzone in het gebied tussen Eindhoven en Helmond. Deze zone vormt een bescherming tegen verder gaande verstedelijking en wordt het een aantrekkelijk recreatiegebied Een aantal maatregelen wordt verder uitgewerkt, zoals natuurcompensatie (nat en droog) als gevolg van de aanleg van de nieuwe infrastructuur aan de oostkant van Eindhoven.
De gewenste ruimtelijke, economische en infrastructurele investeringen uit de verkenning worden verder uitgewerkt in een integrale gebiedsagenda. Rijk en regio gaan deze gebiedsagenda komend najaar definitief vaststellen.