Buitenlandse toerist vindt Nederland gastvrij vakantieland

Buitenlandse toeristen zien Nederland als een gastvrij vakantieland. Daarnaast blijkt Nederland goed geschikt voor korte vakanties met veel variatie op korte afstand van elkaar. Over het algemeen worden de Nederlanders gezien als vrijdenkend, gastvrij, vriendelijk, behulpzaam en open.

Dat blijkt uit onderzoek naar het imago van Nederland als vakantieland door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Staatssecretaris Heemskerk nam het onderzoek op 18 juni 2009 in ontvangst. Het onderzoek van de NBTC is uitgevoerd in de vijf belangrijkste landen voor buitenlandse toeristen in Nederland: Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten en Frankrijk.

Waardering

Heemskerk is blij met de waardering van de buitenlandse toeristen voor Nederland. 'Toerisme is een belangrijke sector in de Nederlandse economie. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen we beter inspelen op potentiële toeristen in Nederland. Dat is juist nu ook van belang in deze lastige economische tijden.'

Oude iconen

Uit het onderzoek blijkt dat de eerste associaties van toeristen met Nederland zich vooral richten op de oude iconen zoals tulpen, kaas en molens. Amsterdam, water en fietsen worden als positieve punten ervaren. 'Dat blijven prachtige klassiekers, maar het moderne Nederland heeft natuurlijk veel meer te bieden, zoals moderne architectuur en mooie kunst,' aldus Heemskerk.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen bevordert het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar en in Nederland met de merken 'Holland' en 'Lekker weg in eigen land'. Het NBTC is verantwoordelijk is voor promotie van de bestemming Holland in binnen- en buitenland. Het ministerie van Economische Zaken subsidieert het NBTC in haar activiteiten.