Telecomcontracten vanaf 1 juli makkelijker op te zeggen
Telecomcontracten zijn binnenkort makkelijker op te zeggen als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet door staatssecretaris Heemskerk. Vanaf 1 juli as. kan de consument een stilzwijgend verlengd abonnement na de eerste contractsperiode (meestal 1 tot 2 jaar) op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Het gaat dan om abonnementen voor bijvoorbeeld internet, mobiele telefonie of voor kabeltelevisie.
'Vooral de consument profiteert van de wetswijziging en kan nu makkelijker overstappen naar een ander bedrijf als het niet bevalt. Veel consumenten blijven nu vaak ongemerkt vastzitten aan hun contract. De consument profiteert zo niet van kwalitatief betere diensten en/of lagere prijzen. Met de nieuwe regels maken we het makkelijker voor de consument om over te stappen. Dat moet ertoe leiden dat mensen eerder overstappen als zij denken elders beter bediend te kunnen worden. De nieuwe overstapmogelijkheid prikkelt aanbieders tot een concurrerend aanbod en een betere dienstverlening. Daarvan profiteert ook de consument die gewoon blijft zitten bij zijn huidige aanbieder', aldus Heemskerk.
De wetswijziging van Heemskerk regelt ook een verbod om bedrijven (rechtspersonen) spam te sturen. Dit verbod wordt effectief per 1 oktober as. Spam aan personen was in Nederland al verboden. Door het nieuwe verbod ontstaat een algeheel spam verbod in Nederland. Hiermee moet de schade die spam veroorzaakt bij internet service providers en andere bedrijven afnemen. OPTA kan Nederlandse bedrijven die toch doorgaan met het versturen van spam boetes opleggen.
Meer informatie:
Hoe je makkelijk kunt opzeggen en wat je rechten en plichten zijn als consument vind je op www.consuwijzer.nl. Spamklachten zijn te melden via www.spamklacht.nl.
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, Economische Zaken Persvoorlichting, 070-
3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl