Toespraak staatssecretaris bij lancering Berichtenbox
Toespraak van de staatssecretaris bij de lancering van de Berichtenbox voor de RDW op 10 juni 2009.
Ongeveer een jaar geleden was ik samen met een aantal burgemeesters, directeuren van uitvoeringsorganisaties en ministeries op werkbezoek in Oostenrijk en Denemarken. We waren vooral nieuwsgierig naar de manier waarop ICT daar wordt ingezet voor de verbetering van de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Een gerichte inzet van de elektronische overheid is immers onmisbaar voor een vermindering van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Bovendien is ICT een voorwaarde voor een efficiënter en effectiever overheidsorganisaties, met medewerkers die minder tijd aan allerlei administratieve handgrepen hoeven te besteden en daardoor meer tijd hebben voor het werk voor burgers; allemaal doelen waar dit Kabinet zich voor inzet.
Maar ik trap hier een open deur in. Als ik u nog moet overtuigen van het belang van de elektronische overheid dan is de afgelopen twee jaar voor niets geweest of u hoort hier niet thuis.
Nou goed, ik was dus in Denemarken en daar was ik enorm onder de indruk van hun digitale berichtenbox. Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW, en één van de deelnemers aan de reis, kwam na afloop naar mij toe en zei: “Ank, ik ga voor jou de berichtenbox voor de overheid ontwikkelen”.
U begrijpt, ik was natuurlijk enorm gecoiffeerd door deze persoonlijke geste, en ik denk dat Johan en ik nog maar eens vaker op werkbezoek moeten gaan. En ik kan dat zeggen want ik ben overtuigd van de eerbaarheid van zijn voorstel, zeker nu we – in één jaar, mind you – de digitale berichtenbox mogen lanceren.
De berichtenbox die de RDW heeft ontwikkeld en die ik vandaag mag openen is een nieuwe generatie berichtenbox. Deze generieke berichtenbox maakt het mogelijk dat - niet alleen de overheid met de burger kan communiceren - maar ook andersom.
De burger hoeft dus niet meer tijdens kantooruren te bellen, maar kan 7x24 uur reageren op een bericht van de overheid. Dat is merkbaar betere dienstverlening!
Deze berichtenbox maakt het voor een burger ook mogelijk om al zijn overheidsberichten via iedere aangesloten overheidsorganisatie in te zien. De burger hoeft dus niet te zoeken naar zijn berichten. Iedere aangesloten organisatie laat alle berichten zien.
Laat ik een voorbeeld geven. Een burger gaat via mijngemeente.nl of via rdw.nl naar het tabblad “berichtenbox”; zij of hij logt in met zijn Digid en opent de berichtenbox en ziet daar vervolgens:
- haar APK herinneringsbrief
- haar WOZ-beschiking
- een herinnering voor het verlengen van haar paspoort
- en de brief voor de aangifte inkomstenbelasting.
En let op, een burger wordt niet gedwongen om zijn berichten digitaal te ontvangen. De keuzevrijheid blijft centraal staan. De efficiencyvoordelen van de berichtenbox voor overheidsorganisaties zijn echt enorm. Denk eens in: de RDW stuurt elk jaar ongeveer 6 miljoen geautomatiseerde brieven ter herinnering aan het verlopen van de APK en ongeveer 1 miljoen voor het rijbewijs. De elektronische verzending van die brieven betekent grote besparingen op portokosten en inzet van middelen.
Overigens staat de berichtbox niet alleen. De berichtenbox is een wezenlijk onderdeel van de persoonlijke internetpagina van de burger bij de overheid: MijnOverheid.
Er zit een al berichtenbox in MijnOverheid. Dat is een berichtenbox waar gebruikers brieven van de SVB over bijvoorbeeld kinderbijslag of AOW, elektronisch ontvangen. Hier kunnen burgers berichten ontvangen, maar ….. niet terugmailen. De berichtenbox die nu door de RDW is ontwikkkeld kan veel meer, daarom gaan we dit najaar over van de eenvoudige berichtenbox van MijnOverheid naar deze nieuwe generatie berichtenbox.
De nieuwe generatie berichtenbox is overigens nog niet af. Wat ik vandaag ga openen is een eerste versie; er zullen er nog vele volgen. Zo moet er in het kader van de dienstenrichtlijn een elektronisch loket voor bedrijven worden ingericht, het zgn. dienstenloket. Het dienstenloket, dat valt onder de verantwoordelijkheid van mijn collega van Economische Zaken, kent ook een berichtenbox.
De berichtenbox voor bedrijven en de generieke berichtenbox voor burgers moeten uiteindelijk geïntegreerd worden tot één berichtenbox voor burgers en bedrijven. Wellicht dat deze integratie nog niet voor het eind van het jaar rond is. Gezien de verplichtingen vanuit Europa kan dit een tijdelijk ongemak van 2 berichtenboxen opleveren. Maar soms heb je de planning nu eenmaal niet alleen als Nederland in handen.
Dames en heren, we hebben hier iets nieuws, iets opwindends en iets heel bruikbaars en ik ben de makers heel erkentelijk voor de snelheid waarmee ze dit voor elkaar hebben gekregen en kwaliteit die ze hebben geleverd.
Ik ben u heel erkentelijk en u verdient onze felicitaties.