Ondertekening bestuursovereenkomst onderhoud vaarweg Harlingen - Kornwerderzand
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik heb een vervelende mededeling voor degenen die vandaag haast hebben: ons schip is vastgelopen op een zandbank… We moeten even wachten totdat we verder kunnen varen. Laat ik van deze gelegenheid gebruikmaken om u toe te spreken.
Het zou natuurlijk beter zijn als we gewoon door konden varen. Maar als ik dan toch moet stranden, doe ik dat graag in goed gezelschap. En dat zijn we vandaag. Het verheugt mij om zo veel bestuurders, ambtenaren en vertegenwoordigers van bedrijven te zien. Met uw deelname aan deze boottocht onderstreept u uw betrokkenheid bij deze vaargeul en bij de overeenkomst die wij straks tekenen.
Ook burgemeester Scheffer van Harlingen is vandaag bij ons. Meneer Scheffer, ik heb begrepen dat u vanuit uw werkkamer uitkijkt over de historische binnenhaven, vroeger de belangrijke motor voor de economie van uw stad. Nu is het economische centrum verschoven naar de nieuwe haven van Harlingen.
U kunt met een goed gevoel naar buiten kijken. De vrachtvaart die ooit begon in de oude haven, kan zich verder blijven ontwikkelen. Als deze vaargeul straks is uitgediept, varen de schepen vanuit Harlingen een stuk makkelijker naar het achterland.
Daar zal ik straks samen met gedeputeerde Adema voor tekenen. Piet, we kennen elkaar al jaren. Je bent een voortvarende, enthousiaste bestuurder. Het is dan ook niet meer dan gepast dat we de hindernis waar we nu op stuiten, aanpakken met de ondertekening van onze bestuursovereenkomst.
U zorgt voor een goede gedragen milieu-effectrapportage en ik investeer 5 miljoen euro. Daarna gaat Rijkswaterstaat samen met de provincie aan de slag met de uitvoering. Hiermee bereiken we een belangrijke mijlpaal. Want over de verdieping van deze vaargeul wordt al decennialang gepraat.
De discussie begon al in de jaren ’30 van de vorige eeuw, na de aanleg van de afsluitdijk. Vanaf de jaren ’50 zijn er concrete oplossingen voorbereid. Dit is zo lang geleden dat wij het niet meer wisten. Tijdens de voorstudie die nu is uitgevoerd, hebben we deze plannen herontdekt in de archieven van Rijkswaterstaat.
Zoals burgemeester Scheffer net heeft uitgelegd, past de verdieping van de Boontjes in de gebiedsontwikkeling rond Harlingen. Uit de woorden van de heer Scheffer hebben we kunnen opmaken dat Friesland volop in ontwikkeling is.
Als staatssecretaris èn als inwoner van Friesland ben ik nauw bij deze ontwikkelingen betrokken. Zo neem ik in 2010 een beslissing over de toekomst van de Afsluitdijk.
Ik wil ook graag nog wat kwijt over de Fries-Groningse kanalen. We werken hard aan nieuwe overeenkomsten over de samenwerking voor de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en de afkoop van de jaarlijkse rijksbijdrage voor beheer en onderhoud van het Friese Van Harinxmakanaal en het Groninger Winschoterdiep/Rensel.
We zijn een heel eind op streek, maar het kost tijd om juridisch en financieel het hele pakket rond te krijgen. Daarom span ik me in om op redelijk korte termijn alvast een deel van het benodigde geld beschikbaar te stellen voor achterstallig onderhoud van het Van Harinkxmakanaal.
Er is dus veel werk aan de winkel, hier in het noorden van het land. We zijn hier vandaag vooral bij elkaar voor de beroepsvaart. Ik vind het belangrijk dat schepen niet alleen in Friesland maar ook in de rest van Nederland de ruimte krijgen. Ik investeer daarom fors in onze vaarwegen.
Daarnaast stel ik vanuit het Aanvullend Beleidsakkoord – het akkoord dat het kabinet heeft gesloten in verband met de crisis – 50 miljoen extra ter beschikking voor de quick win verbeteringen aan de binnenhavens.
Binnenvaart is een milieuvriendelijke manier van goederenvervoer. Een binnenvaartschip is ongeveer driemaal efficiënter in het energieverbruik dan vrachtauto’s met dezelfde lading.
Het is een modaliteit die van nature goed bij Nederland past. We hebben een rijk netwerk van kanalen en rivieren. En dat gebruiken we ook. We hebben – met zo´n vijfduizend schepen - de grootste binnenvaartvloot van Europa.
Onze binnenvaartsector heeft het de afgelopen jaren goed gedaan en kan wel een stootje hebben. En dat is maar goed ook, want de economische crisis wordt ook door de binnenvaartschippers gevoeld. Net als in het wegvervoer is zo’n 30 procent van het werk weggevallen. Schepen moeten voor het eerst sinds jaren lang op nieuwe vracht liggen wachten.
Ook het aantal containers dat in Harlingen wordt overgeslagen is de afgelopen tijd afgenomen.
Deze daling weerhoudt ons er niet van om ons voor te bereiden op de toekomst. We weten dat het aantal overgeslagen containers weer zal groeien als de economie straks aantrekt. Ik hoop en verwacht dat deze groei in Harlingen de komende jaren fors zal zijn en dat de verdieping van de Boontjes hieraan bijdraagt.
Dames en heren,
Volgens mij moeten we wachten tot het getij ervoor zorgen dat dit schip weer loskomt. Daar kunnen we op dit moment niet zo veel aan doen.
Laten we in ieder geval met deze bestuursovereenkomst voortvarend aan de slag gaan. Ik ben er klaar voor. Piet, ik hoop dat jij dat ook bent. Laten we ons vertrouwen in de toekomst van de Boontjes en de binnenvaart zwart op wit zetten.