Vijfjarig lustrum Rail Cargo Information Netherlands

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Meneer Hofstra, hartelijk dank voor deze actuele publicatie. Het doet me veel plezier die uit uw handen te krijgen. Niet alleen vanwege onze frequente en altijd boeiende contacten in de Eerste Kamer op het gebied van verkeer en vervoer. Maar ook omdat ik weet dat u een warm kloppend hart heeft voor het goederenvervoer per spoor. Die belangstelling gaat ver terug: spoorwegbouwkunde behoorde tot uw afstudeerrichtingen aan de Technische Hogeschool in Delft. Stichting Rail Cargo Information Netherlands kan zich geen betere voorzitter wensen dan u.

Ik wil natuurlijk Max Philips en de andere medewerkers van de stichting feliciteren met het lustrum. Meneer Philips, u vervult uw functie van directeur met passie en deskundigheid. Ik kan me voorstellen dat u juist nu met argusogen de ontwikkelingen in uw sector volgt. Zeven jaar op rij mooie groeicijfers. Meer dan een verdubbeling van het spoorgoederenvervoer in één decennium. En toen sloeg de crisis toe, in het najaar van 2008. Met grote gevolgen voor onze open economie, en dus óók voor de vervoerders waar u zich zo sterk voor maakt.

Het is van het grootste belang dat we ons niet door deze mondiale crisis in het defensief laten dringen. Integendeel: ik zie de crisis als een aansporing om krachtig dóór te pakken met onze gezamenlijke agenda om onze positie als transportland te versterken. Zodat we straks voorop kunnen lopen in duurzaam herstel.

Wat dat betreft is de locatie vandaag perfect gekozen: de nieuwe Euromax Terminal van ECT. Deze terminal is een onmisbare troef in onze concurrentiestrijd met andere Europese landen om de Aziatische markt.

Tegelijkertijd komt de Maasvlakte hiermee wèl aan de grenzen van haar capaciteit. Vandaar dat we met volle kracht werken aan Maasvlakte 2 èn aan de bereikbaarheid per spoor van de nieuwe havens.

Het is absoluut nodig dat we investeren in railgoederenvervoer en dat we een goede marktwerking op het spoor waarborgen. Laten we de lessen uit het verleden goed ter harte nemen. Zodra de wereldeconomie in de lift zit, is het alle hens aan dek in Nederland. Zo is het altijd gegaan, en zo zal het ook in de toekomst gaan. Een internationale crisis raakt ons als open economie relatief hard. Maar een internationale ‘boost’ geeft ons juist extra kansen. Mits we de capaciteit hebben om die kansen te benutten en ons onderscheiden met een aantrekkelijke omgeving voor ondernemers.

Goede railinfrastructuur brengt ons verder. In 2008 zijn voor het eerst meer dan 1 miljoen containers vanuit Rotterdam per spoor afgevoerd. Net als u vond ik dat bericht van het Havenbedrijf Rotterdam vorige maand een echte oppepper. Bovendien won het spoor voor het tweede achtereenvolgende jaar 2 procent in de modal split. Zonder de Betuweroute was dat niet mogelijk geweest. Dat mogen we gerust tegen elkaar zeggen.

Tien jaar geleden hadden we een gesloten markt met één monopolist. Nu is er een vitale markt met 14 aanbieders. Steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van spoorvervoer, ook in termen van flexibiliteit. Het aantal bestemmingen neemt toe. Er wordt geïnvesteerd in nieuwe technieken, zoals de hybride locomotief van Rail Feeding die we buiten hebben zien staan. Dat zijn allemaal goede ontwikkelingen.

De volgende slag die we moeten slaan, is zorgen voor een goed en betrouwbaar netwerk van spoorcorridors in Europa. Meer dan 80 procent van ons vervoer gaat immers de grens over. Twee weken geleden heb ik in Genua met mijn collega’s uit Duitsland, Zwitserland en Italië een akkoord gesloten om de gehele corridor van Rotterdam naar Genua binnen zes jaar te voorzien van ERTMS. Dat is een belangrijke stap op weg naar ons ideaal.

Rail Cargo Information Netherlands heeft in de afgelopen vijf jaar bijgedragen aan de opmars van het goederenvervoer per spoor. U heeft uw rol met verve en met succes gespeeld. Dat kwam ook naar voren uit de evaluatie die ik heb laten verrichten naar uw voorlichtingsbureau en uw twee ‘zusters’ voor de binnenvaart en shortsea shipping.

Op basis daarvan heb ik besloten om de subsidie aan uw bureau – en aan de beide andere bureaus - met drie jaar te verlengen, tot 2013.

Eind 2012 heeft uw voorlichtingsbureau tien jaar lang overheidssubsidie genoten. Het ligt in de rede dat ná die periode, de sector zelf zorg zal dragen voor financiering. De overheid kan niet oneindig met belastinggeld taken blijven ondersteunen die voor een groot deel op het terrein van de marktsector liggen. De heer Hofstra zal voor dat principe zeker begrip kunnen opbrengen.

De verlenging tot 2013 geeft u drie jaar extra de tijd om naar vervangende financiering te zoeken. Gezien uw goede reputatie, en het stevige draagvlak dat u in de sector heeft, heb ik er vertrouwen in dat dat ook zal lukken.

Laten we er samen voor zorgen dat Rail Cargo Information Netherlands in 2014 ook zijn tweede lustrum kan vieren. Bij een vitaal railgoederenvervoer past een krachtig voorlichtingsbureau dat partijen bij elkaar brengt. Een bureau dat nieuwe kansen signaleert en ondernemers helpt die kansen te benutten.
Veel dank voor uw grote inzet in de eerste vijf jaar. En veel succes in de toekomst.