Opening van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
De officiële opening van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit wilde ik niet missen. De oprichting van dit instituut van de RAI, de Bovag en Innovam, is het zoveelste belangrijke signaal dat we met elkaar verantwoordelijk bezig zijn om de Nederlandse mobiliteit schoner, stiller en zuiniger te maken.
Ik zie het ook aan de cijfers van de autoverkoop. We weten allemaal dat die er door de economische crisis niet goed voorstaat. Maar welke auto’s zijn nog wel in trek? Dat zijn de zuinige auto’s, aantrekkelijk geprijsd en met een laag brandstofverbruik.
Om een paar voorbeelden te noemen: van de Toyota Prius zijn er tot nu toe in 2009 1100 meer verkocht vergeleken met 2008. Van de Peugeot 107 zijn er duizend meer de deur uitgegaan en van de Honda Civic ruim achthonderd.
Consumenten zijn gemotiveerd om te kiezen voor een milieuvriendelijke auto, want duurzaamheid is een trend. En ze kijken ook zeker naar de kosten. Dan zien ze dat bijvoorbeeld een auto met een hybride motor veel voordeel oplevert, of het nou gaat om aanschaf, verbruik of belasting. Dat is wel een heel prettige manier om de leefomgeving te ontzien. De liefde voor het milieu loopt altijd via de portemonnee.
Er is dus een duidelijke vraag naar milieuvriendelijke auto’s. Die zal de komende tijd nog moeten toenemen. We willen immers de doelen van het kabinetsbeleid op het gebied van schoon en zuinig halen. De autobranche speelt daar goed op in. Wie niet meegaat met de duurzame stroom, blijft achter.
Milieuvriendelijke auto’s moeten aantrekkelijk zijn voor de consument. Comfortabel en goed voor de portemonnee. Zulke auto’s bieden kansen voor de autobranche om de verkoop op peil te houden en zijn een stimulans voor onze economie in een moeilijke tijd.
Ik presenteer nog voor de zomer samen met minister Van der Hoeven een plan voor de introductie van de elektrische auto. Daarnaast gaat ook de ontwikkeling van de auto op aardgas, op biogas en de schone diesel verder.
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit zie ik als de belangrijke verbindende schakel tussen vraag en aanbod. Het zorgt ervoor dat kennis en kunde op de juiste plaatsen belandt. Het voorziet de consument van goede informatie om een weloverwogen keuze te maken. En tegelijkertijd helpt het instituut met analyses, kennis en feiten de mobiliteitsbranche een omslag te maken.
Zo is het niet genoeg dat er innovatieve auto’s worden gebouwd. De garages moeten ze ook kunnen onderhouden. Simpel gezegd moeten ze kunnen omschakelen van blauwe naar witte overalls.
Diesel en benzine is niet meer alles wat de klok slaat. Milieuvriendelijke auto’s vereisen steeds meer kennis van vernieuwende technieken. Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit gaat de branche helpen de stappen die nodig zijn te zetten. Bijvoorbeeld met een website met gegevens rondom duurzame mobiliteit en onderhoud.
Beste mensen,
We mogen trots zijn op dit mooie instituut waarin de autobranche eendrachtig samenwerkt en waaraan we als Rijk graag financiële steun geven. Hiermee zetten we een nieuwe stap op weg naar een duurzame toekomst van ons land.