De stand van… Siza Dorp Groep

Hoe vergaat het instellingen met de invoering van zorgzwaartebekostiging? Lopen ze op schema, ondervinden ze knelpunten? U leest het voortaan hier, in 'de stand van…'. Met deze keer Ger Oostrum, programmamanager zorgzwaartebekostiging bij Siza Dorp Groep.

Zorgzwaartebekostiging

"Binnen Siza Dorp Groep was al snel duidelijk dat de invoering van zorgzwaartebekostiging een majeure operatie is. Sinds 1 januari 2009 ben ik dan ook volledig vrijgemaakt hiervoor. Siza Dorp Groep biedt zorg- en dienstverlening aan kinderen, jongeren en volwassenen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige handicap of met niet-aangeboren hersenletsel. Vanuit meer dan 150 locaties in Gelderland."

Niet alleen een financieel verhaal

"We hebben de afgelopen jaren al ruim ervaring opgedaan met zorgzwaartebekostiging. Bijvoorbeeld door de omzetting van non-indicaties in een ZZP. Bijna de helft van onze intramurale cliënten had een non-indicatie. Ook deden we mee aan pilots. Het belangrijkste wat we daaruit leerden, is dat zorgzwaartebekostiging niet alleen een financieel verhaal is. Ook al doet de naam dat wel vermoeden. Het gaat om veel meer. Daarvan word je je gaandeweg bewust."

Het kostprijsmodel is bijna klaar

"Wij hebben zorgzwaartebekostiging ondergebracht in een programma met verschillende projecten. Deze projecten houden weer verband met elkaar. Je moet het zien als een onderling netwerk. Het weerspiegelt de impact die zorgzwaartebekostiging op onze organisatie heeft. Wij zijn nu bijna klaar met het maken van een kostprijsmodel. Ook hebben we de managementinformatie aangepast op de ZZP-systematiek. Hierdoor krijgen de managers meer zicht op de verhouding tussen productie en ZZP's."

Administratie, ondersteuningsplan en productenboek

"Op dit moment zijn we vooral bezig met de stroomlijning en verbetering van de administratieve ondersteuning voor het primaire proces. En we werken aan een nieuw individueel ondersteuningsplan. Het oude zorgplan voldeed niet aan de eisen van transparantie en kwaliteit. Ook heeft het productenboek onze aandacht. De ontwikkeling van een doelgroepenbeleid hangt hier nauw mee samen. Daarnaast willen we zorgen dat de cliëntvraag en het zorgaanbod op de verschillende locaties goed matchen."

De organisatie bewust maken

"Binnenkort organiseren we kennissessies voor onze managers. Juist zij hebben een centrale rol. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor een financieel gezonde exploitatie, maar ook voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Natuurlijk weet iedereen dat zorgzwaartebekostiging er is, maar nu gaan we een stapje verder. Welke tarieven zijn er, welke aanspraken gelden bij welke toelating? Zo willen we onze organisatie nog meer bewust maken."

Hoe maak je de vertaalslag?

"Later in het programma leren de begeleiders met zorgzwaartebekostiging om te gaan. Hoe maken zij straks de vertaalslag van de indicatie naar het ondersteuningsplan? Wij willen voorkomen dat het een uurtje-factuurtjeverhaal wordt, in plaats van een gesprek over zorg. Er komt een scholingsprogramma op maat voor onze medewerkers. We waren al bezig met het opzetten van een eigen kwaliteitssysteem. Dit loopt min of meer synchroon met de invoering van zorgzwaartebekostiging. De scholing past zowel binnen het programma Kwaliteit als binnen het programma Zorgzwaartebekostiging. Zo bereiken we dat kwaliteit, en dus zorg, een essentieel onderdeel is van zorgzwaartebekostiging."