Cramer stelt elektrische Tuk Tuk’s in gebruik
Minister Cramer stapte donderdag 28 mei in de eerste elektrische tuktuk met Nederlands kenteken. De elektrische wagentjes zijn stil, stoten geen fijnstof uit en verminderen de uitstoot van broeikasgas.
De elektrische driewielertaxi's gaan in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam rijden. Ze volgen de tuktuks op die nu nog op benzine rijden. De oude tuktuk's laten zich makkelijk ombouwen, zo meldt initiatiefnemer Tuk Tuk Company. Onder de wagens is voldoende ruimte om ze met standaardcomponenten op elektriciteit te laten rijden.
1,75 ton
Volgens Tuk Tuk Company (pdf) heeft de Universiteit van Amsterdam becijferd dat één elektrische tuktuk jaarlijks 1,75 ton CO2- uitstoot bespaart. Drie stuks komen overeen met de jaarlijkse uitstoot van een huishouden.
Trein-werk
Tuktuks zijn vooral bij de grote treinstations te vinden; de Nederlandse Spoorwegen zijn partner van dit project. De grote steden zien de elektrische tuktuk als een milieuvriendelijk alternatief voor trein-werkverkeer. Ze investeren daarom in oplaadpunten (zogenaamde NRGSPOTS) voor de driewielers.
- In Rotterdam zijn er al twee in bedrijf.
- Amsterdam opent in juni 2009 de eerste groene taxistandplaats tegenover het Centraal Station.
- Den Haag wil nog dit jaar de eerste oplaadpunten te realiseren.
Minder CO2
Het kabinet werkt hard om Nederland schoon en zuinig te maken. Belangrijk doel is om in 2020 de uitstoot van broeikasgassen (zoals CO2) met 30 procent te verlagen vergeleken met 1990.
Vloot tuktuks
Tuk Tuk Company heeft momenteel 40 tuktuk's op de weg. Het wil haar hele vloot voor 2010 met een elektrische aandrijving uitrusten.