Veiligheidssysteem Betuweroute in 2015 tot Genua
In 2015 moet de gehele goederenspoorverbinding tussen Rotterdam en Genua zijn voorzien van het beveiligingssysteem ERTMS. Dat heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vandaag in Genua met zijn collega’s uit Duitsland, Zwitserland en Italië in aanwezigheid van eurocommissaris Tajani besloten. Naast de Betuweroute, het Nederlandse deel van de route, zijn de Lötschbergtunnel en de lijn Mattstetten-Rothrist in Zwitserland al sinds 2007 uitgerust met ERTMS.
Minister Eurlings is verheugd dat goederen straks in één vloeiende beweging over de 1500 kilometer spoor tussen de Noordzee en Noord-Italiaanse markt kunnen worden vervoerd. Bij voortgaande invoering van het ERTMS-systeem kunnen de traditionele seinen langs het baanvak worden verwijderd. De machinist ziet op schermen in de cabine of en hoe hard de trein mag rijden. Als de gehele spoorroute tussen Rotterdam en Genua in 2015 is voorzien van ERTMS is het niet meer nodig dat treinen zijn uitgerust met meerdere nationale veiligheidssystemen.
De Betuweroute is een snelle, rechtstreekse goederenspoorverbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Steeds meer goederentreinen maken gebruik van dit spoor, in 2008 waren dit gemiddeld 100 per week. In maart en april van dit jaar reden bijna 200 treinen per week over de Betuweroute.
Op 27 mei reist minister Eurlings door naar Leipzig waar hij woensdag en donderdag deelneemt aan het International Transport Forum (ITF). Het ITF is een mondiaal platform voor transport, logistiek en mobiliteit. Ministers uit 52 landen komen bijeen om te spreken over de uitdagingen voor transport tijdens de economische crisis.