Antwoorden op kamervragen van Agema over de dalende klantvriendelijkheid in de zorg
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MC 2930202
25 mei 2009
Antwoorden van minister Klink op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over de dalende klantvriendelijkheid in de zorg (2009Z08403).
Vraag 1
Kent u de uitkomst van het onderzoek van Newcome Research & Consultancy, naar de mening van de Nederlandse bevolking over de gezondheidszorg? 1)
Ja, ik ben bekend met het onderzoek.
Vraag 2
Deelt u de mening dat marktwerking in de zorg niet leidt tot een klantvriendelijker en persoonlijker imago? Zo nee, waarom niet?
Dat de marktwerking in de zorg niet leidt tot een klantvriendelijke en persoonlijker imago, is een mening die ik niet deel. De Zorgbalans van 2006 en 2008 laten een structureel positiever beeld zien dan dit onderzoek. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe Zorgbalans waarin de verschillende landelijke onderzoeken bijeen worden gebracht en gevalideerd. De effecten van de introductie van de stelselwijziging waarin juist meer ruimte is voor de partijen in het veld om de cliënt centraal te stellen, worden daarin opnieuw meegnomen. Ik beschouw dit onderzoek overigens wel als een signaal.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat de “handen aan het bed” aangeven dat hun werkomgeving er sinds de introductie van de marktwerking niet efficiënter op is geworden en dat de kwaliteit van zorg hieronder lijdt? Wat gaat u hiertegen ondernemen?
De kwaliteit en de veiligheid van de zorg heeft mijn voortdurende aandacht en ik volg dan ook met belangstellingen de onderzoeken daarnaar. Aan dit onderzoek blijken echter slechts 158 “handen aan het bed” te hebben deelgenomen. Ik vind dat wel een erg beperkte steekproef. Overigens krijgt ook de personeelssituatie de benodigde aandacht bij het samenstellen van de nieuwe Zorgbalans 2010.