Tegen de stroom in met jongeren de arbeidsmarkt op
Het kabinet moet het voortouw nemen in een gecoördineerde actie tegen de jeugdwerkloosheid. Dat schrijft Hans de Boer in een advies aan het kabinet dat hij op woensdag aanbiedt aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze actie moet voorkomen dat de jeugdwerkloosheid in de loop van de recessie verdubbelt.
Hans de Boer is voormalig voorzitter van de ondernemersorganisatie MKB Nederland. Hij was van 2004 tot 2007 voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid. Het advies is mede gebaseerd op de inbreng van een groot aantal arbeidsmarktdeskundigen.
In de huidige recessie komt naar het zich laat aanzien een sterke stroom op gang van werknemers die de bedrijven uit en de werkloosheid ingaan. Wie iets tegen de jeugdwerkloosheid wil doen, moet tegen die stroom in. Dat kost veel energie, maar het is niet onmogelijk. De Boer adviseert het kabinet goed gebruik te maken van de positieve tegenstromen in de maatschappij, zoals de vele publieke en private partijen die zich – ieder afzonderlijk én in goede samenwerking – inspannen voor arbeidsbemiddeling.
Het kabinet heeft voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid een budget vrijgemaakt van € 100 miljoen per jaar. Volgens De Boer is er daarnaast nog een veelvoud van dat bedrag te halen uit andere potten. “Geld is het probleem niet. Het gaat er nu om dat alle partijen er energie ingooien”.
Ook in de tegenstromen is het immers nog steeds hard peddelen. De Boer adviseert het kabinet zijn pijlen te richten op vijf doelstellingen van beleid:
• meer jongeren naar school
• meer vacatures vervuld
• meer jongeren aan het werk;
• betere overdracht van kennis en ervaring
• vergroting van de kansen van jongeren met een zwakke arbeidsmarktpositie.
School Ex Programma
Om meer jongeren naar school te krijgen adviseert De Boer het School Ex programma. Dit programma voorziet in een gerichte inspanning van mbo-scholen om 10.000 jongeren een jaar langer in de schoolbanken te houden. Dit programma start al vandaag met een intensieve campagne om de toekomstplannen van eindexamenkandidaten op het mbo te inventariseren. Die inventarisatie maakt het mogelijk de jongeren in mei en opnieuw in oktober te stimuleren om zich in te schrijven bij een opleiding of bij het UWV Werkbedrijf.
Matching Offensief
Om meer vacatures vervuld te krijgen adviseert De Boer het Matching Offensief. Dit offensief voorziet in een gecoördineerde inspanning van publieke en private intermediairs op de arbeidsmarkt om zoveel mogelijk jongeren te plaatsen op vrijkomende vacatures. In deze inspanning is een centrale rol weggelegd voor de Werkpleinen, waar deze intermediairs samen optrekken met de gemeenten. Het Matching Offensief vergt een regionale, campagnegedreven aanpak die goed inspeelt op de wensen van beide k(l)anten: werkgevers en jongeren. UWV Werkbedrijf verwacht met dit offensief gedurende de actieperiode 50.000 jongeren extra te kunnen plaatsen: 20.000 op reguliere vacatures, 25.000 op XL-banen en 5.000 op stageplaatsen.
Meer jongeren aan het werk
De maatregelen om meer jongeren aan het werk te krijgen steunen sterk op de toezegging van de sociale partners in het akkoord van de Stichting van de Arbeid om iedere schoolverlater die langer dan drie maanden thuis zit, werk te bieden. Deze toezegging krijgt in het advies van Hans de Boer een eerste operationalisering in de vorm van 25.000 XL-banen. XL-banen zijn arbeidsplaatsen die het midden houden tussen ‘gewone’ arbeidsplaatsen en leerwerkplekken. De jongeren werken vier dagen in de week en krijgen daarnaast de mogelijkheid om opleidingsmodules te volgen. Om deze XL-banen te bekostigen adviseert De Boer om uit het participatiebudget van de gemeenten aan werkgevers een bijdrage te geven in de loonkosten.
Een betere overdracht van kennis en ervaring
Bij een deel van de XL-banen wordt een oudere vakman gekoppeld aan de jonge werknemers om zo te komen tot een optimale overdracht van kennis en ervaring. De Boer adviseert deze variant, die hij Banen-XXL noemt, vooral toe te passen in sectoren waar als gevolg van de vergrijzing op afzienbare termijn grote tekorten dreigen.
Versterken van zwakkeren
Jongeren met een zwakke positie op de arbeidsmarkt vergen voorturende aandacht, niet alleen op een krappe arbeidsmarkt, maar ook op een ruime arbeidsmarkt. Een actieplan tegen de jeugdwerkloosheid moet investeren om deze jongeren de arbeidsmarkt op te krijgen. Deze inspanning heeft wellicht op korte termijn weinig (kwantitatief) resultaat, maar gaat zeker vruchten afwerpen als de economie weer aantrekt.
Resultaat: forse reductie van de jeugdwerkloosheid
Het voorstel voor een actieplan van Hans de Boer zorgt voor een forse reductie van de jeugdwerkloosheid. Volgens De Boer is dit voor de korte termijn een ambitieuze, maar haalbare doelstelling. Op langere termijn moet de inspanning volgens De Boer worden opgevoerd. “Meer dan 100.000 werkloze jongeren is niet acceptabel. Jongeren moeten niet werkloos thuis zitten of op straat hangen. Ze moeten naar school of aan het werk.” “
Dit is het persbericht dat hoort bij de presentatie van het advies van Hans de Boer inzake het actieplan Jeugdwerkloosheid.
Advies ter bestrijding van de jeugdwerklooosheid 'Tegen de stroom in'