Inloggen bij overheid met pinpas of mobiele telefoon
Als bedrijf inloggen bij een overheidsorganisatie met bijvoorbeeld de pinpas of mobiele telefoon. Nu kan het nog niet, maar als het aan staatssecretaris Heemskerk ligt straks wel. Om de mogelijkheden hiertoe te verkennen is Heemskerk onlangs een consultatie gestart.
Marktpartijen zoals banken, telefoonbedrijven en ICT-bedrijven worden uitgenodigd met de overheid mee te denken hoe een veilig en eenvoudig stelsel van elektronische herkenning (zogenaamde e-Herkenning) van en voor bedrijven mogelijk wordt.
Digitale sleutelbos
Verschillende overheidsdiensten hebben de afgelopen jaren eigen wachtwoorden en inlogsystemen ontwikkeld. Hierdoor wordt de 'digitale sleutelbos' van ondernemers steeds groter, wat naast administratieve lasten ook weer kan zorgen voor onveilige situaties. Het kan en moet volgens Heemskerk dan ook eenvoudiger en slimmer kunnen. Het Kabinet heeft hiervoor inmiddels ook 7 miljoen euro uitgetrokken.
Omzetbelastingaangifte
'Veel mensen ontvangen nu al op een veilige manier inlogcodes per sms of maken gebruik van hun bankgegevens. Om te verkennen of deze en andere methodes ook gebruikt kunnen worden voor bedrijven die willen inloggen bij de overheid is nu deze verkenning gestart. Waarom zou je in de toekomst bijvoorbeeld niet met je bankpas de omzetbelastingaangifte kunnen ondertekenen of met je mobiele telefoon een vestigingsvergunning aanvragen. In de toekomst zouden we zo kunnen komen tot een systeem á la iDeal waarmee je op een veilige een eenvoudige manier op de door jou gewenste manier kan inloggen bij de overheid', aldus Heemskerk.
Meer informatie:
Zie voor meer informatie over de voornemens van het Kabinet en de consultatie: http://www.eoverheidvoorbedrijven.nl/afsprakenstelseleherkenning/
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, Persvoorlichting Economische Zaken, 070-3796464, e-mail e.v.vanscherrenburg@minez.nl