Internationale benchmark capaciteit luchthavens
In deze notitie worden 24 Europese luchthavens vergeleken aan de hand van hun huidige en toekomstige capaciteit als knooppunt en als vestigingsplaats. Dit geeft inzicht in de mogelijkheden voor luchthavenontwikkeling van Schiphol ten opzichte van concurrerende luchthavens. Luchthavens die nog veel groeiruimte hebben, hebben een betere uitgangspositie in het concurrentiespel dan luchthavens die niet of nauwelijks groeiruimte hebben.
Schiphol is een goed ontwikkeld knooppunt. Gemeten in vliegbewegingen was Schiphol in 2007 de vijfde luchthaven van Europa. Binnen de huidige geluidssystematiek zijn de groeimogelijkheden voor Schiphol in vergelijkend perspectief beperkt. In de ranglijst van luchthavens met de meeste restcapaciteit staat Schiphol op een 22e plaats. Implementatie van het Aldersadvies voor de middellange termijn geeft Schiphol ruimte om tot 2020 door te groeien tot 510.000 vliegbewegingen. Schiphol zou daarmee, al het overige gelijkblijvend, uitkomen op een achtste plaats qua aantal beschikbare slots en op een achttiende plaats qua restcapaciteit.
Londen Heathrow en Frankfurt hebben ook weinig restcapaciteit, maar deze krijgen elk een extra baan (in Frankfurt zijn de werkzaamheden daarvoor al gestart). Op Charles de Gaulle zijn momenteel geen plannen voor uitbreiding van de baancapaciteit. Deze is, ook na de uitbreidingen van Londen en Frankfurt, de grootste van Europa: 705.000 vliegbewegingen.