Doop baggerschip Vox Maxima
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Koninklijke Hoogheid, beste mensen,
‘Geen zand, geen eten’ schijnt een gevleugelde uitdrukking te zijn in het baggerwezen. Nu, met de hoeveelheden zand die dit schip kan opzuigen, kunnen aardig wat mensen aan tafel, nietwaar?
En dat allemaal dankzij IHC Merwede, die met de Vox Máxima de grootste sleephopperzuiger ooit in Nederland in aanbouw heeft. Een schip zo groot, dat het buiten afgemaakt moet worden!
Een Nederlands schip gebouwd vóór het nederlandse familiebedrijf Van Oord. Van Oord – en haar rechtsvoorgangers – zijn niets minder dan onderdeel van de ontstaansgeschiedenis van Nederland. Betrokken bij onder andere de bouw van de Afsluitdijk, bij de Oosterscheldekering, bij de versterking van kusten, stranden en duinen. Ik twijfel er niet aan of u helpt in de toekomst opnieuw mee aan het beschermen van Nederland, bijvoorbeeld als de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat begint met het uitvoeren van het Nationaal Waterplan.
Zowel IHC Merwede als Van Oord zijn met mij mee geweest op werkbezoek naar Brazilië, begin maart. En dan voel je als minister echt dankbaar dat je met voorlopers uit de sector op stap bent. Betrokken, geïnteresseerd, en alert, zo openen we deuren.
Daar moet Nederland het ook van hebben. We pakken de kansen die globalisering biedt. We moeten niet bang zijn voor globalisering. We moeten het hebben van bedrijven met hoogwaardige kennis. Een wereld zonder grenzen is juist een grote kans voor zulke bedrijven.
Geworteld in de nederlandse traditie maar met wereldomspannende blik en een fantastische reputatie. Ik ben trots op twee van zulke kanjers. Een wereldspeler als Van Oord en een Nederlandse scheepsbouwer die met een fantastisch product ook over de hele aardbol bekend staat.
Geen wonder dat het werkbezoek naar Brazilië dan ook een succes was. IHC Merwede is opnieuw in gesprek geraakt voor een aantal projecten en Van Oord heeft in Brazilië drie nieuwe contracten binnengehaald voor het uitbreiden van havens, het onderhoud van havens en het onderhoud van waterwegen. Natuurlijk heb ik geprobeerd een goed woordje voor jullie te doen bij minister Brito van Transport, maar ik weet zeker dat het niet nodig was om hem over de streep te trekken…
Van Oord staat – zoals ik al zei – internationaal immers buitengewoon goed bekend. De eilanden voor de kust van Dubai spreken bijzonder tot de verbeelding. U bent actief over de hele wereld, in India, Singapore, Hongkong. Van het innovatief uitdiepen van de haven van Mumbai, de gateway to India en het bereikbaar houden van vele andere havens daar. In Rusland heb ik met eigen ogen kunnen zien wat u doet voor het nieuwe deel van Sint-Petersburg, zodat daar een nieuwe passagiersterminal voor luxe cruiseschepen gebouwd kan worden.
Maar laten we het niet allemaal over de grens zoeken. Van Oord is betrokken bij het Grensmaasproject in Limburg, onderdeel van het hoogwaterbeschermingsprogramma van mijn eigen ministerie. Jullie werken hard aan de Hanzelijn, de spoorlijn waarmee we het noorden beter bereikbaar maken. En de Vox Máxima gaat – als ze helemaal af is – linea recta richting Rotterdam. Daar werken jullie samen met Boskalis aan de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
Dit toont eens te meer hoe zeer Van Oord niet alleen onderdeel is van een oer-hollandse traditie, maar ook al van onze nationale toekomst. Opnieuw levert uw bedrijf een bijdrage aan het voortbestaan en aan duurzame ecomische ontwikkeling van de BV Nederland.
De mainport Rotterdam is van vitaal belang voor de economie van de Randstad en van Nederland. Nu en in de toekomst. De haven móet zich blijven ontwikkelen, om de concurrentie in en buiten Europa voor te blijven. Uw innovatieve manier van werken maakt dat mogelijk.
Ik ben er trots op dat Nederland bedrijven als Van Oord en IHC Merwede voortbrengt. U zet zich al bijna 150 jaar in voor de BV Nederland. Het is voor mij als minister van Verkeer en Waterstaat altijd een eer om in het buitenland de kleuren te verdedigen van bedrijven als Van Oord en IHC Merwede. U beiden bent op uw beurt altijd bereid om het beste been voor te zetten in het belang van Nederland. U opent tevens deuren voor andere Nederlandse bedrijven. En laat aan de inwoners van ons land zelf zien dat globalisering voor ons geen bedreiging is maar juist een grote kans.
Die inzet is fantastisch, en met de Vox Máxima heeft Van Oord er weer een prachtparel in de kroon bij.
Ik wens dit schip en zijn bemanning een behouden vaart!