Gemeente Stede Broec mag aansluiten op de Landelijke Voorziening BAG
De gemeente Stede Broec mag als tweede gemeente in Nederland de aansluiting op de Landelijke Voorziening Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) realiseren. Op 17 april is bekend geworden dat zij de toelatingsaudit en initiële load succesvol hebben doorlopen. Dit is een belangrijke mijlpaal in de implementatie van deze basisregistraties.
De BAG draagt bij aan de verbetering van dienstverlening van alle overheden aan burgers en bedrijven. Het systeem zorgt er onder andere voor dat informatie over een pand snel en éénduidig beschikbaar is voor hulpdiensten en andere dienstverlening door de overheid. Alle gemeenten zijn per 1 juli 2009 verplicht de basisregistraties Adressen en Gebouwen te voeren.
De BAG-gegevens van alle gemeenten worden centraal beschikbaar gesteld via een Landelijke Voorziening, die door het Kadaster wordt beheerd. Daardoor wordt het bijvoorbeeld voor de brandweer mogelijk om binnen korte tijd vast te stellen wat het gebruiksdoel is van het pand en is het eenvoudiger om adequaat op te treden in een noodsituatie. Ook voor burgers heeft de BAG positieve effecten. De aanvraag van een vergunning wordt eenvoudiger; voor bijvoorbeeld een verbouwing hoeft niet opnieuw alle informatie te worden verstrekt. Immers, bij de overheid zijn de nodige basisgegevens al bekend.
Nadat gemeenten de gemeentelijke BAG hebben geïmplementeerd start het proces van aansluiten op de LVBAG. Het aansluitproces bestaat uit diverse stappen, waaronder controles op de kwaliteit van het bestand, toetsen op het berichtenverkeer tussen gemeente en landelijke voorziening en een toelatingsaudit. De gemeente Stede Broec is de tweede gemeente die deze stappen met succes heeft doorlopen. Dit is een belangrijke mijlpaal in de implementatie van de BAG.
De Wet bag is per 1 juli 2009 van kracht. Alle Nederlandse gemeenten steken daarom momenteel energie in het realiseren van hun BAG. Tot medio 2011 hebben alle overheidsinstanties de tijd om voorbereidingen te treffen voor het gebruik van de basisgegevens in hun processen. Het Ministerie van VROM ondersteunt de implementatie bij gemeenten en afnemers, onder andere door het beschikbaar stellen van handreikingen en het organiseren van bijeenkomsten.