Het bezoek aan de fietsroutes

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Het gaat goed met de verkoop van fietsen in Nederland, stond in de landelijke kranten half februari. Veel bedrijven voelen de crisis, maar de fietsenhandel lijkt er nog weinig last van te hebben. Sterker nog, de handel lijkt juist aan te trekken. Dat is ten eerste goed nieuws voor de fietsenbranche.

Ten tweede is het een positief bericht voor het milieu. Minder auto’s op de weg, betekent minder CO2-uitstoot en minder luchtvervuiling. Daar streeft dit kabinet naar.
Ten derde bevordert een hoog fietsgebruik op woon-werkroutes de doorstroming.
En ten vierde is fietsen gewoon goed voor de gezondheid.

Genoeg reden dus voor Verkeer en Waterstaat om het fietsgebruik te stimuleren. Met de Fietsersbond zijn we daarom in 2007 met ‘met de fiets minder file’ gestart. Samen met betrokken overheden besloten we een vijftal fietsroutes op te knappen en comfortabeler in te richten. We nemen barrières weg en brengen de route onder de aandacht van werkgevers en werknemers. Hiermee willen we meer automobilisten verleiden de fiets een vast onderdeel van het woon-werkverkeer te maken.
Vandaag hebben we een kijkje genomen bij de route Delft-Rotterdam. Zoals we zagen kunnen de fietsers nu al van hartelust gebruik maken van deze mooie en veilige route van en naar hun werk. Later dit jaar worden de allerlaatste aanpassingen gedaan op dit fietspad.

Het bijzondere aan dit project is de samenwerking. Samen met de Fietserbond hebben we de vijf fietsroutes op de kaart gezet en hebben we tijdens de aanpak de regie in handen gehouden. Deze regierol wordt door de betrokken decentrale overheden bijzonder gewaardeerd. En ook belangrijk, het wérkt! Uit een tussenevaluatie blijkt dat er met een relatief kleine investering van het Rijk miljoenen uit de regio beschikbaar komen voor lange afstand fietsroutes langs filetrajecten.

Nu de pilot afgelopen is, bent u als regionale bestuurders aan zet om nieuwe routes van de grond te krijgen. Vanuit de MobiliteitsAanpak is er nog een potje van 15 miljoen om nieuwe routes een steuntje in de rug te geven. Ook blijft de Fietserbond u ondersteunen.
We hebben allemaal kunnen zien dat er kansen liggen als je over je regionale grenzen heen kijkt. Ik hoop dan ook dat u geïnspireerd aan de slag gaat om als regio’s met elkaar de mogelijke fietsroutes te ontdekken.

Twee nieuwe routes staan al op het programma. Tijdens de laatste begrotingsbehandeling is er 10 miljoen extra gereserveerd voor twee nieuwe routes. Dat zijn Den Haag – Leiden en Arnhem – Nijmegen. Er is hier vandaag in ieder geval één van de bestuurders van Den Haag – Leiden, gedeputeerde Asje van Dijk. Ik wens u alvast veel succes met het realiseren van de route.

Als vervolg op het fietsrouteproject zet de Fietsersbond een bedrijfscampagne op. Fietsende werknemers kunnen erg aantrekkelijk zijn voor een bedrijf. Mensen die regelmatig fietsen verzuimen bijvoorbeeld minder dagen per jaar, bleek in januari uit onderzoek van TNO. En hoe meer werknemers structureel fietsen, des te minder parkeerplaatsen er nodig zijn. De fietsersbond gaat het bedrijfsleven op deze – en meer – voordelen wijzen.

De fiets is goed voor een kwart van al onze verplaatsingen. Maar er is méér mogelijk, vooral in het woon-werkverkeer. De fiets heeft een enorm potentieel in de strijd tegen files. Daarom kijken we naar regionale woonwerkfietsroutes. Daarom besteedt Verkeer en Waterstaat miljoenen aan het vergroten van de stallingscapaciteit bij stations. Daarom helpt mijn ministerie samen met de NS gemeenten om de duizenden ‘weesfietsen’ die bij elk station staan op te ruimen.

Zo proberen we mensen de voordelen van het fietsen te laten zien. Iedereen die wat vaker voor het stalen ros kiest, en wat minder vaak voor de heilige koe, helpt al mee aan een prettiger leefomgeving.

Dames en heren,
Dit najaar gaan we goed meten wat de effecten zijn van de verbeteringen aan de routes. We horen dan ook hoeveel mensen, gedeeltelijk of zelfs volledig, zijn overgestapt van auto naar fiets. Ik ben erg benieuwd, elke automobilist die niet de weg opgaat, levert een bijdrage aan het milieu. De eerste signalen zijn goed. Uit tellingen weten we dat er nu al veel nieuwe fietsers van de routes gebruik maken.

Tot slot. Dit alles was niet van de grond gekomen zonder de inzet van de Fietsersbond en de regionale partners. Ik dank u allen hartelijk voor uw inzet, en ik hoop dat vele Nederlanders, met behulp van de fietsroutes, fluitend naar hun werk gaan fietsen.