Werkbezoek aan gemeente Utrecht wegens aanpak regeldruk
Voice-over: Utrecht en het Ministerie van Binnenlandse Zaken werken samen om de dienstverlening aan de burger te verbeteren. Uitgangspunt hierbij is het realiseren van meer onderling vertrouwen en het verlagen van de regeldruk.
In het kader van deze samenwerking legt staatssecretaris Bijleveld een werkbezoek af aan Utrecht om zich te informeren over de aanpak in de Domstad.
Cees Rijnberg: We zijn hier bij de locatie Domstraat van Sociale Zaken van de gemeente Utrecht en op dit moment zijn we bezig om de dienstverlening integraal te maken. Dus dat betekent klantgericht in plaats van aanbodgericht.
Burgemeester Wolfsen: Allemaal hartelijk welkom op deze bijzondere morgen, het bezoek van de staatssecretaris.
Voice-over: Gepoogd wordt dus de klantvriendelijkheid van de gemeentelijke diensten te verhogen en te voorkomen dat de burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Nicole van Ginkel: Ja, wij proberen in ieder geval ervoor te zorgen dat producten die veel met elkaar te maken hebben en die we gemakkelijker aan de burger kunnen aanbieden om die zeg maar vanuit een loket bij elkaar te zetten en medewerkers die dat uitvoeren bij elkaar te zetten. Als een klant dan binnenkomt dan vragen we aan de hand van een infoflits wat er allemaal aan de hand is. Dus we vragen niet alleen over schulden, maar we vragen ook over gezondheidstoestand, woonsituatie, kortom een aantal leefdomeinen. Dan kunnen we veel concreter zien wat er allemaal bij die klant mogelijk is,wat we kunnen aanbieden. Dus we kunnen streven naar een snellere dienstverlening en vaak meer maatwerk.
Interviewer: En wat zijn de resultaten van deze nieuwe aanpak?
Nicole van Ginkel: In die zes maanden dat we dat nu doen sinds september vorig jaar, hebben we zo'n 30% extra producten boven de standaardvraag waar de klant mee kwam aangeboden en dat is toch een heel mooi resultaat in een korte tijd.
Interviewer: Is het werk voor de medewerkers veranderd door deze nieuwe aanpak?
Mea Wijnhand: Mijn werk is veel breder geworden en dat maakt het sowieso interessanter, maar ook naar de klant toe is onze dienstverlening natuurlijk veel breder geworden en je hebt dus nu te maken met nog meer tevreden klanten en dat maakt het gewoon heel plezierig.
Voice-over: Na deze informatiebijeenkomst vindt er in de trouwzaal van het stadhuis nog een officiele onthulling plaats. Het verkeersbord deze gemeente werkt aan meer kwaliteit met minder regels, wordt aangeboden als dank voor de inzet van Utrecht en burgemeester Wolfsen in dit jaar van de uitvoering.
Staatssecretaris Bijleveld: Kijk de burger centraal. Daar gaat het om, en dit is zeg maar het beeldmerk van waar we mee aan het werk zijn en ik ben blij dat u daar ook zo goed aan meewerkt.
Burgemeester Wolfsen: Ja. Hebben we een vergunning nodig om dat hier te plaatsen? We gaan beter samenwerken met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De staatssecretaris heeft aangeboden om ons te helpen daar waar het gaat om betere dienstverlening, meer vertrouwen geven aan burgers en burgers nog beter bedienen zodat ze minder last hebben van allerlei regeltjes.
Voice-over: De bijeenkomst wordt symbolisch afgesloten met het aansnijden van een trouwtaart door burgemeester en staatssecretaris. Gemeente en overheid gaan niet trouwen maar laten hun programma's wel in de echt verbinden.
Staatssecretaris Bijleveld: Wat me het meest opgevallen is, is toch wel de aanpak van de Sociale Dienst en bij de Kredietbank ook, dat men heel erg vanuit een burger die met zo'n Sociale Dienst in aanraking komt kijkt naar hoe kunnen we zoveel mogelijk diensten eigenlijk goed bij die meneer of mevrouw terecht laten komen en dat dat gewoon een andere manier van kijken is ook voor zo'n gemeenteambtenaar aan de balie, maar dat je daar heel veel winst uit kunt halen voor de burgers en dat is iets wat we eigenlijk in heel Nederland moeten doen.