Unieke testvaart Ro-Ro tussen Rotterdam-Tiel-Hoorn
Op initiatief van Rijkswaterstaat gaat Rhine Ro-Ro Services een testvaart tussen Rotterdam-Tiel-Hoorn uitvoeren vanaf zondag 19 april tot en met donderdag 24 april 2009. Roll on-Roll off-vervoer (Ro-Ro) houdt in dat trailers (opleggers) worden vervoerd per schip, zoals dat ook op de internationale ferrydiensten en veerboten gebeurt.
Het Roll on-roll off schip ms. Vera vervoert tijdens de testvaart opleggers (trailers) tussen de havens van Rotterdam, Tiel en Hoorn. Bij dit vervoer worden opleggers zonder trekker over water vervoerd. Deze vorm van binnenvaart op de nationale vaarwegen is nieuw. Het ms. Vera is uitgerust met een verstelbare klep waardoor het verschil in de waterstanden in de havens worden overwonnen. Er hoeft niet te veel geïnvesteerd te worden aan de walkant in aanpassing van kades. Ook laad – en losfaciliciteiten zijn nauwelijks nodig.
Het Roll on-roll off-vervoer, dat vooral ’s nachts plaatsvindt, is een goed alternatief voor het goederenvervoer over de weg. Het ms. Vera vervoert per afvaart 32 trailers. Dat betekent dat er minder vrachtwagenbewegingen op het hoofdwegennet in de Randstad zijn. Daarnaast is het Ro-Ro-vervoer per saldo schoner dan het wegvervoer. Ook duurzaamheid speelt hierbij een rol. Het Ro-Ro-vervoer werkt concurrerend met het wegvervoer.
Rhine R0-Ro Services werkt samen met de Tielse Loswal Combinatie (TLC), de Westfriese Containerterminal (WCT), Ooms Avenhorn en stuwadoorsbedrijf MEO. In het project participeert GOVERA (Goederen Vervoer Randstad).
Verladend en vervoerend Nederland staat positief tegenover het initiatief. Grote logistieke dienstverleners en grote bedrijven in onder andere de bouwmaterialenhandel nemen deel aan de testvaarten. Door aan de ‘dagranden’ te laden en te lossen kan het Ro-Ro-vervoer goed worden ingepast in de bestaande logistieke ketens.
Roll On-Roll Off vervoer
Trekker-opleggers combinaties rijden naar een opstappunt (Rotterdam, Tiel, Hoorn) en koppelen de opleggers af. Met behulp van een terminaltrekker worden de opleggers op het ms. Vera gereden. Vervolgens vaart het schip met de trailers naar de haven. De opleggers worden daar gekoppeld aan de trekker, die de goederen vervolgens naar hun eindbestemming brengt.
Hoe verder
Rijkswaterstaat evalueert de proef. De proef geeft aan of de interne logistiek van de bedrijven is aan te passen aan het Ro-Ro-concept. Op basis van deze onderzoeksresultaten wordt bekeken of de proef definitief kan worden toegepast. De deelnemende partijen hebben de intentie als de proef slaagt zelf een permanente lijndienst op deze vervoerrelaties (Rotterdam-Tiel-Hoorn) te realiseren. Medio 2009 worden de resultaten van de proef bekend gemaakt.