Onderzoek naar storing alarmnummer 1-1-2
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderzoekt de slechte bereikbaarheid van het alarmnummer 1-1-2 voor bellers met een mobiele telefoon afgelopen vrijdag. Toen was het alarmnummer aan het eind van de middag ongeveer anderhalf uur lang slecht bereikbaar voor bellers met een mobiele telefoon. Vaak konden zij bij een volgende poging wel het alarmnummer bereiken. Via vaste telefoonlijnen bleef het alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance gewoon bereikbaar.
Via alle media kregen mensen het advies om in geval van nood via een vaste telefoonlijn naar 1-1-2 te bellen. Als een vaste telefoonlijn niet beschikbaar was, kon gebeld worden naar 0900-8844. Dit is normaal gesproken het telefoonnummer van de politie voor zaken die geen spoed hebben.
Er zijn al lange tijd speciale technische voorzieningen getroffen waardoor iedereen altijd naar 1-1-2 moet kunnen bellen. Zo krijgen telefoontjes naar 1-1-2 altijd voorrang bij grote drukte op de gsm-netwerken. Kortdurende lokale storingen komen een hoogst enkele keer voor, maar die worden altijd onmiddellijk ontdekt en vervolgens snel verholpen. De afgelopen jaren is er nooit een langdurige storing geweest. Het Ministerie van BZK onderzoekt waardoor het nummer afgelopen vrijdag voor mobiele bellers in heel Nederland toch anderhalf uur lang slecht bereikbaar kon zijn. Dit om zulke situaties in de toekomst te voorkomen of sneller op te lossen.
De oorzaak is zeer waarschijnlijk een storing van een isdn-lijn naar de 1-1-2-centrale van het Korps Landelijke Politiediensten (het KLPD) in Driebergen. De storing is verholpen door het telefoonverkeer via andere lijnen om te leiden.
Als elke seconde telt
1-1-2 krijgt per jaar ruim 5 miljoen meldingen. Ongeveer 80 procent daarvan komt binnen via een mobiele telefoon.
Mensen mogen bellen naar 1-1-2 als elke seconde telt. Dus niet alleen als er mensenlevens in gevaar zijn, maar ook als er onmiddellijk politie, brandweer of een ambulance moet komen. Maar 1-1-2 is er niet om te melden dat er een fiets is gestolen of dat een inbraak is gepleegd. Voor meldingen en aangiften zonder spoed is er het algemene politienummer 0900-8844.
Wie met een vaste telefoon belt naar 1-1-2, komt automatisch terecht bij de alarmcentrale in de eigen regio. De beller krijgt dan de vraag welke hulpdienst nodig is: politie, brandweer of ambulance. Wie met een mobiele telefoon naar 1-1-2 belt, komt terecht bij de alarmcentrale van het Korps Landelijke Politiediensten in Driebergen. De beller wordt daarna doorgeschakeld naar de gevraagde hulpdienst in de eigen plaats of regio.
Het nummer 1-1-2 is het alarmnummer voor heel Europa, zowel voor vaste als voor mobiele telefoons. Wie binnen Europa op reis is, hoeft dus nooit na te denken over wat het plaatselijke alarmnummer is. Op mobiele telefoons werkt 1-1-2 altijd. Ook als het beltegoed op is, het abonnement is verlopen of de telefoon is vergrendeld met een pincode.
Veel misbruik of verkeerd gebruik
Het misbruik en verkeerd gebruik van 1-1-2 is enorm hoog, ongeveer 65 procent. Van de vijf miljoen telefoontjes per jaar zijn er 3,4 miljoen verkeerd. Het varieert van uitschelden van de politie, kinderen die als spelletje 1-1-2 bellen en ‘broekzakbellen’ (per ongeluk met een mobiele telefoon 1-1-2 bellen), het bellen naar 1-1-2 terwijl er geen spoed is, tot echt bewust valse meldingen. De politie doet het nodige om misbruik en verkeerd gebruik te bestrijden. Zo bellen zij de ouders van kinderen terug om te wijzen op het gedrag van hun kinderen. Als de kinderen vervolgens een excuusbrief schrijven volgt geen straf. Strafrechtelijk wordt wel opgetreden tegen notoire misbruikbellers. Op het zonder noodzaak bellen van het alarmnummer staat een maximale gevangenisstraf van drie maanden. Op het doen van een valse bommelding staat maximaal vier jaar. Na de zomer start er een voorlichtingscampagne om misbruik en verkeerd gebruik van 1-1-2 te verminderen.
Plaatsbepaling van gsm
De telefooncentrale bij het KLPD krijgt als iemand met een gsm naar 1-1-2 belt sinds kort informatie over de plaats van de mobiele beller. De locatie van de gsm-mast die gebruikt wordt, komt binnen bij de 1-1-2-alarmcentrale in Driebergen. Die kan de locatiegegevens doorgeven aan de ingeschakelde hulpdiensten. Het doorgeven van de plaats van de gsm-telefoon is bijvoorbeeld belangrijk als iemand die 1-1-2 belt niet precies weet waar hij is. Of als hij gewond is en mondeling niet meer duidelijk kan maken waar hij is. Bij vaste telefoons werkt de plaatsbepaling al jaren, ook als nummerherkenning is uitgeschakeld.