Ontwikkeling kilometerprijs vordert gestaag

Door toegenomen inzicht in het kilometerprijssysteem is duidelijk dat de invoering voor vrachtwagens per 2011 onwaarschijnlijk is. Minister Eurlings kiest ervoor om in het vervolg alleen een planning te gebruiken waarin de risico’s van het project zijn verwerkt.

Hiermee geeft hij invulling van zijn belofte om in dit project de zorgvuldigheid boven snelheid te stellen. In het afgelopen halfjaar zijn belangrijke stappen gezet met de ontwikkeling van de kilometerprijs. Zo wordt de laatste hand gelegd aan de Wet op de kilometerprijs, heeft de certificering en aanbesteding een vlucht genomen, is begonnen met het afbouwen van de vaste belastingen.

Dit schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in zijn tweede voortgangsrapportage Anders betalen voor mobiliteit aan de Tweede Kamer. De minister benadrukt in de rapportage wederom dat het project zeer complex is en veel risico’s kent. Daarom hecht hij veel waarde aan de randvoorwaarden die hij met de Tweede Kamer heeft afgesproken, waaronder dat het systeem niet te duur mag zijn.

De minister vindt het niet langer verantwoord te blijven sturen op het versneld starten met de kilometerprijs voor vrachtwagens in december 2011. Al eerder heeft hij aangegeven dat deze datum met veel risico’s omkleed is. Nu het project verder vorm krijgt vindt hij het niet langer verantwoord deze risico’s niet in zijn planning op te nemen. Dit concludeert hij op basis van een extern onderzoek naar de robuustheid van de planning, dat hij op aanraden van zijn accountantsdienst heeft laten uitvoeren. [1]

De voortgangsrapportage kijkt ook vooruit. De minister kondigt aan dit jaar de slag van papier naar praktijk te maken. Lokaal vinden kleinschalige proeven met prijsprikkels plaats, de zogeheten mobiliteitsprojecten. Ook wordt een grootschalige praktijktest voor 60.000 auto’s verder uitgewerkt en zal het systeem in de wet zijn vorm krijgen. De ambitie is om in 2011 het wetgevingsproces te hebben afgerond, de backoffice voor de uitvoering opgezet te hebben en de techniek te testen in de grootschalige praktijkproef. Tot die tijd hebben de minister en de Tweede Kamer heldere beslismomenten ingesteld om stap voor stap te bouwen aan de kilometerprijs.

[1] Tot op heden werd gebruikgemaakt van een zogeheten deterministische planning (zonder risico’s) en een probabilistische planning (met bekende risico’s). De minister heeft het advies gekregen ook onvoorziene risico’s in de planning op te nemen, te vergelijken met een post onvoorzien in een kostenraming. Dit ook om eenduidig te kunnen communiceren over de planning. Deze opdracht is gegeven aan een gespecialiseerd bureau. Uitkomsten van dit onderzoek worden het uitgangspunt voor de nieuwe planning. Daarover zal de volgende voortgangsrapportage berichten.